Telenors 3G-nät når 8,9 miljoner svenskar

Telenor har nu uppfyllt PTS licensvillkor för 3G-nätet och 8,9 miljoner svenskar kan nu använda 3G där de bor. Därmed har Telenors kunder tillgång till Sveriges bästa 3G-nät och utbyggnaden fortsätter för att ge kunderna ännu bättre nätkvalitet och täckning.

Telenor har sammanlagt investerat närmare 10 miljarder kronor i 3G-nät i Sverige. Strategin är att erbjuda tjänster i både mobila och fasta nät i hela Sverige och investeringarna fortsätter inte minst i turbo-3G som bland annat gör det möjligt för kunden att använda mobilt bredband med en överföringskapacitet på upp till 3,6 Mbit/s.

- Trafikökningen i vårt 3G-nät har varit extrem den senaste tiden. De senaste tre veckorna har datatrafiken ökat med 50 procent. Det visar att kunderna ser nyttan med kapaciteten i vårt nät, säger Christer Petersson, chef för Telenors mobila nät.

Nu utvecklar Telenor tjänster som kunderna kan använda oberoende av vilket nät de för tillfället är anslutna till. Omkoppling till bästa tillgängliga nät sker utan att kunden behöver tänka på det. Det kan till exempel innebära att man är uppkopplad i hemmet med en fast anslutning via telejacket, att man på väg till jobbet är mobilt uppkopplad och väl framme på jobbet ansluts automatiskt till kontorets bredbandsfiber. För kunderna kommer det att innebära att man inte längre behöver tänka på vilket nät man ska vara ansluten till och att tjänsterna man använder automatiskt kopplas om till rätt nät.

Elisabeth Petersson, informationschef Telenors mobila tjänster
elisabeth.petersson@telenor.com, +46 709 61 42 07