Telenors IP-strateg flyttar hem till Sverige

- förstärker satsningen på Telenors helhetserbjudande inom fast-, mobil och IP

Sten Nordell, ansvarig för Nätverk- och plattformsstrategier inom Telenor i Norge, flyttar tillbaka till Sverige efter 4,5 år i moderbolaget. Under september tillträder han tjänsten som Chief Convergence Officer för Telenor Sverige med uppdrag att fortsätta utveckla Telenors helhetserbjudande inom fast-, mobil och IP.

Som Chief Convergence Officer kommer Sten Nordell ansvara för konvergens samt nät- och plattformsstrategier. För Telenor Sverige innebär det att satsningen på helhetslösningar för privat- och företagskunder utökas ytterligare.

- Det känns mycket roligt att komma tillbaka till den svenska verksamheten. Jag har haft några spännande år i Norge, men känner nu att det är dags att återvända till Sverige. Jag ser framför allt fram emot att få jobba mer praktiskt med sammansmältningen av IP, fast och mobil teknik där Telenor i Sverige har en mycket stark ställning, säger Sten Nordell.

Sten Nordell har mångårig erfarenhet av bland annat IP- och nätverksdesign; som Teknisk Direktör och grundare av Utfors var han ansvarig för en av de mest omfattande utbyggnaderna av infrastruktur i Sverige av bredband och innovativ nätverkdesign för IP. Han har de senaste åren bland annat ansvarat för Telenors NGN-utveckling, som omfattar IP- och mobilnätverk samt plattformsarkitektur.

- Det känns mycket bra att Sten nu kommer tillbaka till den svenska verksamheten. Hans långa erfarenhet som nät- och plattformsstrateg utgör en värdefull resurs för oss och han kommer spela en viktig roll för vårt fortsatta arbete med att erbjuda våra kunder kombinerade fasta, mobila och IP lösningar, säger Lars-Åke Norling, chef för nätverksamheten inom Telenor i Sverige.

Sten Nordell är civilekonom från Stockholms universitet, med en särskild utbildning i naturvetenskap och datavetenskap. Han inledde sin karriär på Nokia och har sedan dess skaffat sig över 20 års erfarenhet inom telekomindustrin på ett flertal ledande befattningar. Han är även en frekvent talare vid olika seminarier och för Telenors räkning involverad i flera standardiseringsarbeten inom IP.

Sten Nordell började sitt arbete på Telenor i Sverige i september 2007.

Marcus Adaktusson, Pressansvarig, Telenor Sverige
marcus.adaktusson@telenor.com, +46 8 4100 7555