4G blir ny standard i alla mobila bredband hos Telenor

Nu introducerar Telenor Sverige en helt ny abonnemangsportfölj för mobila bredband. Den nya portföljen går från sju till tre abonnemang; 4G Mini, 4G Maxi och 4G Premium. Samtliga abonnemang går att använda med surfplattor. Samtidigt erbjuder Telenor, som enda operatör i Sverige, fri surf och möjligheten att byta abonnemangsform helt kostnadsfritt under bindningstiden.

Telenors nät byggs ut i all större utsträckning och gör 4G tillgängligt för allt fler konsumenter. Idag finns Telenors 4G-nät i drygt 116 kommuner och täcker 60 procent av Sveriges befolkning.  Försäljningen av Telenors 4G-tjänst ökade med 40 procent under första kvartalet 2012, jämfört med fjärde kvartalet 2011.

Nu inkluderar Telenor 4G på samtliga mobila bredbandsabonnemang. Det innebär att ett 4G-modem, med stöd för både 3G och 4G, används till samtliga abonnemangsformer. Dessutom fortsätter Telenor att erbjuda fri surf och inför fria byten mellan abonnemangsformerna under bindningstiden. Samma möjlighet infördes på Telenors talabonnemang under hösten 2011.

- Möjligheten att kunna byta abonnemangsform under bindningstiden har varit mycket uppskattat bland våra kunder med talabonnemang. Därför vill vi även kunna erbjuda denna flexibilitet på våra mobila bredband. Vi ser att efterfrågan på 4G fortsätter att öka nu när allt fler får tillgång till det nya nätet. I den nya abonnemangsportföljen använder vi 4G-modem till samtliga abonnemang för att göra det enklare för kunderna att byta mellan abonnemangsformerna, samtidigt som vi fortsätter att erbjuda fri surf för de som vill, säger Jonas Lindström, marknadschef Konsument på Telenor Sverige.

Ny abonnemangsportfölj från 22/5

4G Mini
Surfhastighet: 1-5 Mbit/s
Datamängd: 2 GB
Månadsavgift: 79 kr
Månadsrabatt: 0 kr

4G Maxi
Surfhastighet: 5-30 Mbit/s
Datamängd: 15 GB
Plustjänst "Fri Surf"*: 50 kr
Månadsavgift: 199 kr
Månadsrabatt: 30 kr

4G Premium
Surfhastighet: 10-50 Mbit/s
Datamängd: 50 GB
Plustjänst "Fri Surf"*: 100 kr
Månadsavgift: 299 kr
Månadsrabatt: 60 kr

* Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna. 100 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 1500 timmar strömmad musik, eller 250 timmar strömmad video.