8 av 10 unga vill ha bättre koll på sin mobilräkning

Undersökningen visar också att hälften av de tillfrågade använder Windows Live Messenger dagligen. I Under 26 ingår förutom en saldokoll även Windows Live Messenger och samtal utan minutavgift till andra Telenorkunder.

- Det är inte rimligt att så många överraskas av höga mobilräkningar. Därför har vi skräddarsytt en tjänst där en saldokoll ingår för att minska risken för obehagliga överraskningar. Eftersom många använder Windows Live Messenger dagligen så har vi valt att även låta det ingå. Vi vill att det ska vara enkelt för unga att använda sin mobiltelefon till det de behöver, därför har vi skapat en tjänst utifrån deras behov, säger Madelene Josephson, Affärsområdeschef Konsument Telenor Sverige.

Under 26 är en kostnadsfri tjänst som kan tecknas av personer mellan 18 och 25 år som har ett privatabonnemang. I tjänsten ingår Windows Live Messenger, Tal Fritt Telenor, det vill säga samtal utan minutkostnad till andra Telenorkunder, samt Saldokoll. Saldkoll innebär att kunden sätter en gräns för hur mycket man vill ringa för under en månad och får ett sms när den summan är uppnådd.

Undersökningen omfattar 520 respondenter i åldersgruppen 18-25 år med ett privat mobilabonnemang. Den genomfördes under januari 2008 av Zapera.

För mer information kontakta: Presstjänsten Telenor: 08-41 00 75 55 www.telenor.se

Om Telenor Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras i Sverige även av Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital och har totalt ca 2 200 anställda.

Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2007 på cirka 105 miljarder norska kronor. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).