Allt fler anmäler bedrägerier

Anmälningarna mot bedrägerier genom social manipulering fortsätter att öka och det som ökar mest är befogenhetsbedrägerier, dvs att bedragare utger sig för att representera ett företag, en bank eller en myndighet du ska kunna lita på. Anmälningarna mot befogenhetsbedrägerier ökade under 2022 med 71 procent, enligt statistik från Brottsförebyggande råde, Brå.

Telenor och andra välkända varumärken används i avancerade bedrägeriförsök. En förekommande metod innebär att mottagaren får ett sms med en påstådd orderbekräftelse och ett nummer till en kundservice. Bedragarnas intention är att personen ska ringa upp den så kallade kundtjänsten eftersom en beställning inte har gjorts. Numret går dock till en fiktiv kundservice och en person som säger att de ska hjälpa dig ur bedrägeriet, men i själva verket är det här bedragarna skrider till verket. I podden Nätsäker beskrivs denna metod.

Om du får ett sms med uppmaning att ringa upp kundservice eller klicka på en länk du inte är säker på är det viktigt att du är misstänksam. Gå in på företagets hemsida och ring hellre upp det nummer till kundservice som står på företagets hemsida för att kontrollera om det är de som har skickat meddelandet, råder Jessica Arlehall, bedrägeriexpert på Telenor.

För att motverka den här typen av bedrägerier jobbar Telenor med lösningar för att omöjliggöra för andra att felaktigt använda Telenor som avsändare, så kallad spoofing. Men lika viktigt är det arbete Telenor gör för att informera om metoderna.

Vilka typer av bedrägerier behöver vi se upp för?

Anmälningarna i samtliga kategorier inom det som kallas bedrägerier genom social manipulering har ökat. Enligt Brottsförebyggande rådet (Brå) har dessa ökat med 43 procent under 2022. Mest ökar befogenhetsbedrägerierna (71 procent). Anmälningarna om romansbedrägerier (relationer i syfte att vilseleda) ökar med 13 procent och ”annan typ” med 35 procent. Annan typ kan till exempel handla om att bedragaren utger sig för att vara personens barnbarn som säger sig har bytt telefonnummer för att därefter be om pengar.

Samtliga former av bedrägerier genom social manipulering riktar främst in sig på personer som är äldre eller har någon form av funktionsvariation. Informationsinsatser behöver alltså riktas specifikt till dessa grupper. Ett bra initiativ var de vykort med råd som skickades från Polisen till landets 70-plussare. När vi summerar 2023 hoppas jag att den och andra kampanjer har gjort nytta, säger Jessica Arlehall.

Hur kan vi skydda oss? Råd från bedrägeriexperten

Det är positivt att vi pratar alltmer om det vi råkar ut för. Att anmälningarna ökar tyder förhoppningsvis även på att skammen kring att drabbas minskar. Ju mer vi berättar om det vi råkar ut för desto tydligare blir det att det faktiskt kan drabba vem som helst – även den som är försiktig, menar Jessica Arlehall, bedrägeriexpert på Telenor.

Jessica Arlehall bedrgeriexpert p Telenor

Foto: Telenor. Jessica Arlehall, bedrägeriexpert på Telenor.

Tänk även på detta:

• Klicka bara på länkar där du är säker på avsändaren och syftet. Är du osäker på om det är ett riktigt sms eller mejl, kolla själv upp numret via företagets hemsida.
  • Anmäl! Dessa brott utförs av organiserad brottslighet. Om många anmäler gör vi det svårare för dem, och minskar deras möjlighet att finansiera sin verksamhet.
  • Var försiktig med att dela med dig av dina uppgifter online och ha unika lösenord till varje tjänst.
  • Dela kunskap och erfarenheter med dina vänner. Ju fler som berättar, desto fler kan vi varna för att hamna i samma sits.

Läs mer om hur du kan skydda dig här:

Telenor.se

Säkerhetskollen.se

Polisen.se

Internetstiftelsen.se

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,9 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2022) och har cirka 1 500 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 158 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 99 miljarder norska kronor (2022) och cirka 14 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com