Angående PTS granskning av Telenor Sveriges säkerhetsskydd

Idag kan vi läsa i media om att Telenor Sverige har blivit granskade av PTS angående vårt säkerhetsskydd och att vi har fått en tillsyn angående brister.

Bristen gäller hur vi har hanterat säkerhetsprövningen för enskilda roller. Kritisk personal hade gått igenom grundliga säkerhetskontroller men några hade inte i tid fullt ut genomgått alla de steg som krävs enligt lagstiftningen. Det beklagar vi och har tagit ansvar för. Alla berörda anställda hade genomgått gedigna bakgrundskontroller. Detta omfattar bland annat genomgång av de anställdas personliga förhållanden, men för enstaka personer hade vi dock inte lämnat in registerkontroller i tid. Dessa skickades in så snart vi blev uppmärksammade på det och de visade inte i något fall att någon risk förelegat.

Vi har en god dialog med PTS och väntar nu på deras återkoppling av vårt svar. Telenors säkerhetsarbete är robust och prioriterat. Vi ser all tillsyn och extern granskning av vår säkerhet som en tillgång för att bli bättre.

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,8 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2021) och har cirka 1 400 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 172 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 110 miljarder norska kronor (2021) och cirka 16 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com