Anna Cau ska stärka Telenors position som arbetsgivare

Anna Cau har utsetts till ny Chief People Officer på Telenor Sverige och kommer att ingå i företagsledningen. Hennes uppdrag på Telenor blir att stärka företagets tillväxtresa och position som attraktiv arbetsgivare i en föränderlig tid och att bygga vidare på Telenors starka företagskultur. Anna kommer närmast från en global HR-chefsroll på Ericsson och tillträder tjänsten i början av 2023.

Anna Cau Chief People Officer Telenor

Anna Cau, tillträdande Chief People Officer på Telenor Sverige.

Vi ville ha en kommunikativ och visionär ledare med förmågan att ta täten i vår strävan att vara en attraktiv och framåtlutad arbetsgivare. Att fortsätta bygga vår starka företagskultur, att attrahera rätt kompetens och att ständigt utveckla medarbetare och chefer är viktiga nycklar till vår framgång. Telenor erbjuder produkter och tjänster som möjliggör hybridarbete, men vi vill också föregå med gott exempel på hur företag kan anpassa sig efter en ny verklighet. Anna uppfyller vår kravprofil med råge och har dessutom relevant branscherfarenhet. Jag ser fram emot att välkomna Anna till Telenor i början av nästa år när hon kommer tillbaka från sin föräldraledighet, säger Bjørn Ivar Moen, vd för Telenor Sverige.

Anna Cau kommer närmast från rollen som Head of People för Ericssons supply chain, där hon lett ett globalt HR-team under en period av omfattande digital transformation. Hon har tidigare jobbat i ledande HR-roller inom H&M och olika konsultföretag och är utbildad personalvetare vid Uppsala universitet.

Jag lockades av rollen och uppdraget att stärka Telenors tillväxtresa och bygga bolagets framtida position på talangmarknaden. Telekom har stora möjligheter och fyller en viktig samhällsfunktion så förmågan att attrahera och utveckla ledare och medarbetare är helt avgörande för en stark marknadsposition. Möjligheten att ständigt utveckla och göra saker bättre är dessutom en av mina starkaste drivkrafter. Telenors värderingar matchar även mina egna perfekt, vilket är viktigt för mig. Jag ser fram emot att lära känna organisationen och sätta planen framåt tillsammans med teamet, säger Anna Cau tillträdande Chief People Officer på Telenor Sverige.

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,8 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2021) och har cirka 1 400 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 172 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 110 miljarder norska kronor (2021) och cirka 16 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com