Bjørn Ivar Moen ny vd för Telenor Sverige

Telenor Sverige har utsett Bjørn Ivar Moen till ny vd för Telenor Sverige och han tillträder den 1 oktober 2021. Moen har en lång karriär inom Telenor bakom sig och kommer närmast från en tjänst som vd på den nordiska tv-distributören Allente.

- Bjørn Ivar känner Telenor väl och hans starka kommersiella bakgrund, energifyllda ledarstil och solida erfarenhet som vd och styrelseledamot gör honom till rätt person att leda Telenor Sverige på företagets förändringsresa tillbaka till tillväxt. Jag är säker på att han kommer stärka Telenor Sveriges position som en av de ledande aktörerna på den svenska marknaden genom att genomföra företagets strategi och bygga vidare på det utmärkta arbete som Kaaren Hilsen gjort under de senaste åren, säger Jukka Leinonen, EVP och Head of Nordics i Telenor Group.

Moen har en omfattande branscherfarenhet med 20 år inom Telenor, i roller som vd för Telenor Broadcast och Canal Digital, tillförordnad vd för Telenor Norge samt vice vd/vd för Telenor i Sverige 2005–2006. Han har också suttit i bolagsstyrelser inom IT- och telekombranschen.

- Jag är mycket glad att ta över positionen som vd för Telenor Sverige. Det finns stor potential i företagets breda och attraktiva produktportfölj inom mobil, bredband och tv. Jag ser fram emot att utveckla erbjudandet vidare tillsammans med Telenor-teamet för att skapa bästa möjliga kundvärde och stärka vår position på den svenska marknaden, säger Bjørn Ivar Moen.

Kaaren Hilsen lämnar Telenor Sverige den 31 augusti för att tillträda som vd för Telenor Tower Holding AS. En tillförordnad vd kommer utses att tjänstgöra under september fram till att Bjørn Ivar Moen tillträder den 1 oktober 2021.