Bravida och Telenor i nytt nordiskt samarbete

Telenor Sverige och Bravida har inlett ett långsiktigt nordiskt partnerskap som ett viktigt steg på Bravidas digitala utvecklingsresa. Telenor kommer att förse alla anställda på Bravida med mobilabonnemang, molnväxeltjänster och en modernisering av Bravidas nätinfrastruktur. Tillsammans med Bravida kommer Telenor även att inrätta en innovationsfond för digital transformation och framtida tjänsteutveckling.

Foto: Bravida Fotograf: Liza Simonsson

Partnerskapet mellan Telenor och Bravida omfattar bland annat nätverkstjänster för att modernisera infrastrukturen i Bravidas nät med en SD-WAN-lösning för Sverige, Norge, Finland och Danmark. SD-WAN står för Software Defined Wide Area Network och är en skalbar lösning där Bravida centralt kan konfigurera, hantera och övervaka hela sitt nordiska IT-nätverk med över 200 arbetsplatser på ett smart, säkert och flexibelt sätt. Dessutom förser Telenor Bravidas 14 000 anställda i Sverige, Norge, Danmark och Finland med mobilabonnemang och nästa generations molnbaserade växellösning för hela Norden.

- Genom att hänga med på Bravidas digitala förändringsresa får vi goda förutsättningar att utveckla bättre tjänster för de anställda. Det nära partnerskapet innebär att vi ser nyttan, kan bygga vidare på framgångar och snabbt undanröja hinder. Att samarbetet sträcker sig över flera länder ger oss möjlighet att skala upp tjänster till flera marknader, säger Jessica Levin, försäljningschef på Telenor.

Jessica Levin Head of Large Accounts p Telenor

Foto: Jessica Levin, försäljningschef på Telenor Sverige

- Vi letade efter en partner etablerad på vår marknad i Norden som kan leverera molnbaserade mobila bastjänster, men också hjälpa oss med transformationen av vårt nät. Bravidas Cloud First-strategi tillsammans med Telenors managerade SD WAN-tjänst ger väldigt bra förutsättningar för fortsatt utveckling av vår moderna, säkra och tillgängliga digitala arbetsplats. Detta ger våra medarbetare ännu bättre möjligheter att leverera digitala och uppkopplade tjänster till våra kunder, säger Marcus Ahlström, Head of IT på Bravida.

Innovationsfond upprättas

Utöver de digitala tjänsterna och en modernisering av hela nätverket upprättar Telenor en innovationsfond för att utveckla nya tjänster och teknik som ska gynna både Telenor, Bravida och andra framtida kunder och samarbetspartners. Det kan till exempel handla om automation och andra smarta tjänster för fastigheter för att förenkla och förbättra lösningar till kommande projekt.

- Jag ser fram emot att vi nu gemensamt kommer att kunna utveckla framtidens tjänster och med hjälp av uppkoppling ge fastigheter liv. Innovationsfonden är unik i och med att den är kopplad till ett specifikt partnerskap men utkomsterna och lärdomarna kommer att kunna skapa nytta för många fler, menar Jessica Levin.

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,9 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2022) och har cirka 1 500 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 158 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 99 miljarder norska kronor (2022) och cirka 14 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com