Edge AI nästa steg för Telenor, Intel och Red Hat

Telenors samarbete med Red Hat och Intel tar ett stort kliv framåt. Nu har företagen uppgraderat sin 5G-edge så att den fungerar med komplexa AI-lösningar. 5G Edge Cloud kan hantera och analysera stora mängder data, bilder och filmer i realtid, vilket är användbart för en stor del av framtidens 5G-tjänster.

Telenor är redo att testa nya tjänster med målet att skapa nya upplevelser där Edge Cloud är en hörnsten för att bygga AI och IoT-lösningar på. Kopplingen mellan AI, IoT och 5G ger högre effektivitet, produktivitet och kundupplevelser och det gäller många inom olika sektorer, från fordons- och industritillverkning till transport, allmännyttiga företag och smarta städer.

Vi har i decennier analyserat och skapat insikter baserade på data för att kunna ta bättre beslut. Förra året tog detta ett nytt kliv med Chat GPT och Generativ AI. Det var en avgörande utveckling från att genomföra analyser och träna modeller till att AI-modellen genererar helt nya insikter. Detta skapar enorma möjligheter för industri, sjukvård och samhället i stort. Det kräver 5G och ny decentraliserad infrastruktur som klarar av att bära stora datamängder och i realtid lösa komplexa problem nära slutanvändaren med hjälp av AI. Det är det vi just nu utvecklar, förklarar Malina Borg Sigg, 5G-expert på Telenor Sverige.

Malina Borg Sigg Telenor

Bild: Malina Borg Sigg, 5G-expert på Telenor Sverige

Företag efterlyses för verkliga tester

Nyligen genomfördes ett hackathon på KTH, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, för att testa funktioner och modeller för AI och machine learning. Det var första steget för att vidareutveckla och testa den plattform Telenor, Intel och Red Hat står bakom.

Nu efterlyser vi företag som är redo att utveckla sina IoT lösningar med AI och vill testa sin data och sina modeller på vår plattform. Målet är att utveckla nästa generations 5G Edge Cloud plattform som klarar tunga och komplexa beräkningar och samtidigt är så enkel, säker och klimatsmart som möjligt. Den ska vara tillgänglig för alla typer av företag, även de utan stora budgetar, säger Malina Borg Sigg.

Framstegen i samarbetet och bolagens samlade ekosystem av tjänster innebär att det finns stora möjligheter, bra stöd och dessutom har utvecklingen lyckats snabba på tester hela vägen från den regionala edge cloud-plattformen till kameror eller sensorer i verklig miljö.

Bild: Här undersöks uppkopplade autonoma fordon med stöd av smart infrastruktur så som 5G Edge Cloud (KTH centrumet TECoSA och Mekatronik’s testfordon).

Läs mer om Edge AI och AIoT i Telenor Connexions rapport

Mer om samarbetet med Intel och Red Hat