Ericsson och Telenor i samarbete kring utveckling av mobilt arbetssätt

Ericsson och Telenor samarbetar kring utveckling av nätcentriska lösningar. Syftet är att skapa den första nätbaserade lösningen som även riktar sig till stora företag och som gör den traditionella växeln överflödig.

Samarbetet omfattar utveckling och implementering av nätcentriska funktioner som integrerar kundens övriga kommunikations- och verksamhetssystem. Utvecklingen sker tillsammans med kunder för att maximera användarvänligheten.

- Med utgångspunkt i kundens behov så kommer vi skapa lösningar som ger helt nya möjligheter till mobilt arbetssätt. Kunden kan själv välja om de vill integrera fast och mobilt eller ha en helt mobil lösning utifrån sina egna behov. Genom samarbetet skapar vi nya förutsättningar även för större organisationer och företag att gå över till nätbaserade lösningar och därmed ett effektivt mobilt arbetssätt, säger Lars-Åke Norling, VD Telenor Sverige.

Genom samarbetet blir Telenor först ut med Ericsson Business Communications Suite som innebär att Telenor kan erbjuda sina kunder mobil Unified Communication.

- Vi är mycket glada över att kunna bistå Telenor i detta strategiskt viktigt initiativ. Avtalet visar på möjligheterna till att använda IMS för att skapa nya tjänster såsom Business Communications Suite för ett effektivt mobilt arbetssätt. Ericsson har här möjlighet att hjälpa Telenor att nå långsiktig tillväxt och förbli konkurrenskraftiga in i framtiden, säger Mikael Bäckström, VD på Ericsson i Norden och Baltikum.

För mer information:
Presstjänsten Telenor: 08-41 00 75 55
www.telenor.se

Telenor Sverige är en ledande helhetsleverantör av moderna telekommunikationstjänster för privatpersoner och företag. Telenors nät för mobilkommunikation täcker 99 procent av befolkningen. I Telenor Sverige ingår även premiumleverantören Bredbandsbolaget och lågprisutmanaren Glocalnet; totalt arbetar 2 400 personer inom Telenor Sverige.

Telenor är världens sjunde största mobiloperatör med verksamhet i 13 länder i Europa och Asien. I Norden är Telenor marknadsledande inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution. År 2008 omsatte Telenor cirka 111 miljarder norska kronor. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).