Fira Norges nationaldag - sms:a på norska

Nu på söndag firar våra norska grannar sin älskade nationaldag med stor folkfest. Under en hel dags firande kan det bli läge för en del roliga sms. Telenor lär dig hur du å ena sidan ska tolka sms:en från dina norska vänner och hur du å andra sidan själv kan börja sms:a som en äkta norrman. Telenor tipsar även om hur man firar på bästa sätt.

Starta morgonen med att lyssna på Edvard Griegs "Velsignede Morgen" till en väl tilltagen frukostbuffé med norska klassiker som kneippbröd och prim (söt mjukost). Sätt på dig en traditionell norsk folkdräkt eller klä dig i rött, vitt och blått. Ät smörgåsar med brunost till lunch och skölj ner med ett glas brus (norska för läsk). Sjung norska folkvisor så det står härliga till, börja med nationalsången "Ja vi elsker" och fortsätt med "Norge i rött, hvit och blått".

Ställ även in din mobiltelefon till norska för den riktigt känslan och sms:a dina vänner med norska sms-förkortningar. Telenors lilla sms-guide visar dig rätt så att du vet om "GID" är en vanlig norsk hälsningsfras eller en kärleksförklaring.

För "Telenors sms-guide på norska" se bifogad pdf.

Visste du detta om 17 maj?

• De flesta norrmän äger en folkdräkt som de har på sig varje år vid firandet av 17 maj. Folkdräkten är ofta handgjord och är något man vanligen får i present vid konfirmation eller på studenten.
  • Vikingasnapsen som av vissa intas redan på morgonkvisten den 17 maj, härstammar från vikingatiden då akvaviten lagrades i tunnor i vikingaskeppet under ett år och fick den rätta lagringen av att vätskan fick gunga ordentligt. Idag lagras snapsen på samma sätt i ekfat under färd med fartyg mellan Norge och Australien.
  • 17 maj är sista dagen för "russ" - Norges svar på studentskivor och upptåg för alla sistaårselever på gymnasiet. Russen ordnar aktiviteter under flera veckor som planeras långt i förväg och karaktäriseras av att de bär blå eller röda overaller.

För mer information, kontakta:

Presstjänsten: 08-41 00 75 55

Telenor Sverige är en ledande helhetsleverantör av moderna telekommunikationstjänster för privatpersoner och företag. Telenors nät för mobilkommunikation täcker 99 procent av befolkningen. I Telenor Sverige ingår även premiumleverantören Bredbandsbolaget och lågprisutmanaren Glocalnet; totalt arbetar 2400 personer inom Telenor Sverige.

Telenor är världens sjunde största mobiloperatör med verksamhet i 13 länder i Europa och Asien. I Norden är Telenor marknadsledande inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution. År 2008 omsatte Telenor cirka 111 miljarder norska kronor. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).