Fler kunder och ökat användande gav starkt resultat för Telenors svenska verksamhet under andra kvartalet

- Vi ser en ökad användning av mobila tjänster inom både tal och data samt en ökad efterfrågan på snabbt bredband. Med lanseringen av mobilt bredband lägger vi en viktig pusselbit i vår strategi att alltid följa kundens behov av kommunikation, i hemmet eller på kontoret samt när kunden befinner sig på andra ställen, säger Johan Lindgren, VD för Telenors svenska verksamhet.
Mobilverksamheten Mobilverksamheten i Sverige omsatte 1 927 miljoner SEK under det andra kvartalet, en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Detta beror främst på en positiv utveckling av antalet abonnemangskunder och en högre intäkt per kund.
EBITDA uppgick till 381 miljoner SEK, en ökning med 37 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Detta beror främst på en ökning av andelen kunder med abonnemang i kundstocken och ett ökat användande av mobil rösttelefoni.
Den mobila marknadsandelen för Telenor i Sverige uppskattas vara oförändrad med 17 procent. Totala antalet kunder för mobilverksamheten var vid periodens utgång cirka 1,8 miljoner, en ökning med 7 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år och en ökning med 57 000 kunder under andra kvartalet. Kontantkortskunder utgör 528 000 av den totala kundbasen.
Fastnätsverksamheten Omsättningen för den totala fastnätsverksamheten i Sverige ökade med 3 procent till 1 044 miljoner SEK jämfört med motsvarande period föregående år. Ökningen berodde i huvudsak på konsolideringen av Sprays kundbas, som förvärvades i början av 2007. Genomsnittlig månadsintäkt per kund minskade till följd av lägre priser och en förändring i marknaden mot lågprisprodukter.
EBITDA var 137 miljoner SEK, en ökning med 15 procent jämfört med motsvarande period föregående år. EBITDA påverkades positivt av en kostnadsminskning av engångskaraktär uppgående till ca 20 miljoner SEK avseende en regulatorisk förändring.
Bredbandsbolagets och Glocalnets xDSL och LAN-kunder uppgick till 648 000 (inkl Spray), vilket var oförändrat mot föregående kvartal. Antalet bredbandstelefonikunder (VoIP) ökade med 4 000 till totalt 177 000.
Väsentliga händelser under det andra kvartalet Telenor uppfyllde PTS licensvillkor för 3G-nätet i juni och 8,9 miljoner svenskar kan nu använda 3G där de bor. Dessutom lanserade Telenor mobilt bredband med 3,6 Mbit/s överföringskapacitet i 3G-nätet och fritt nyttjande hela sommaren.
Telenor Sverige blev först i världen med att lansera nästa generations musiktjänst, MusicStation. För 25 kronor i veckan får användaren obegränsad tillgång till musik från populära artister på internationella skivbolag.
Kommunförbundet Skåne tecknade ramavtal med Telenor för 33 kommuner. Avtalet löper över tre år med möjlighet till två års förlängning och omfattar fast och mobil telefoni samt mobil datakommunikation.
I juni lanserade Telenor Mobilstart - en helt ny tjänst för mobila entreprenörer. Via Mobilstart kan man bygga sin en egen mobiltjänst helt utan kostnad, lika enkelt som att lägga in en annons på Blocket.
Bredbandsbolaget erbjuder alla kunder som köper de snabbaste bredbandstjänsterna om 20, 24 eller 100 Mbit/s fast telefoni utan månadsavgift.
Glocalnet lanserade ett prisvärt bredbandsabonnemang med hastighet upp till 0,25 Mbit/s för 99 kronor per månad. Dessutom lanserade Glocalnet i början av juni låga priser på kontantkort för mobiler. Samtal till alla nät från 49 öre per minut och den som laddar sitt kort med 250 kronor får dessutom skicka upp till 2 000 fria SMS under 30 dagar.
I samarbete med Microsoft erbjuder Glocalnet trådlös Window Live Hotmail och Window Live Messenger via Glocalnets utomhusinternet Glocalzone. Samarbetet berör 24 stora svenska städer.
Presentation av Telenorkoncernens samlade resultat sker idag kl. 09.00 CET Möjlighet finns att följa presentationen via telefon eller Internet. Se vidare www.telenor.com/ir För mer information, kontakta: Annica Elmehagen, informationsdirektör Telenor i Sverige annica.elmehagen@telenor.com, +46 734 25 26 06 Om Telenor Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras i Sverige även av Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital och har totalt ca 2 200 anställda. Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2006 på cirka 91,1 miljarder norska kronor. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL) och på Nasdaq i New York (TELN).