Fortsatt solid finansiell utveckling och abonnemangstillväxt under första kvartalet

Idag offentliggjorde Telenor Group resultatet för det första kvartalet 2024. Telenor Sverige ökar tjänsteintäkterna, främst drivet av tillväxt inom företagssegmentet. Intäktsökningen återspeglas i ökad lönsamhet.

Under det första kvartalet uppgick Telenor Sveriges tjänsteintäkter till 2 461 MSEK (2 352), en ökning med 4,7 procent och rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till 1 067 MSEK (1 020), en ökning med 4,6 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Tillväxten i det första kvartalet drevs av ökade mobilintäkter från SME-kunder och privatmarknaden, men vi ser även tillväxt från segmenten storkunder och fasta tjänster. Den stärkta kostnadskontrollen har fått önskad effekt och rörelsekostnaderna (OPEX) ökade med 2,2 procent.

Under de senaste månaderna har nöjdheten (NPS-resultatet) ökat hos både våra företags- och privatkunder. Vi ser ett tydligt samband med att kunderna i större utsträckning uppskattar vårt nät och de andra insatser vi gör för att förbättra kundupplevelsen. Telenor genomför den största nätmoderniseringen i vår historia och bygger ut både 4G och 5G över hela Sverige. Vi har också påbörjat nedsläckningen av 2G och 3G-näten i takt med att den nya tekniken tar över, säger Bjørn Ivar Moen, vd för Telenor Sverige.

Bjrn Ivar Moen VD p Telenor Sverige

Antal mobilabonnemang uppgick till 2 959 000, vilket är en ökning med 35 000 jämfört med samma kvartal föregående år. Under det första kvartalet minskad det totala antalet abonnemang något på grund av minskat antal kontantkortskunder, medan antalet abonnemangskunder fortsätter växa.

- Telenor är den operatör som har störst närvaro i Norden och vi har intensifierat samarbetet med våra nordiska systerbolag för att erbjuda kunderna bättre produkter som kan utvecklas snabbare och mer kostnadseffektivt. Detta ökar kundvärdet samtidigt som det stärker Telenors finansiella potential, avslutar Bjørn Ivar Moen.

Läs mer om Telenor Groups resultat på telenor.com

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Om Telenor Sverige

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av Sveriges befolkning. Telenor Sverige tillhandahåller idag 3 miljoner mobilabonnemang och har 700 000 fiber- och bredbandskunder och 500 000 tv-kunder. Telenor Sverige omsätter 12,6 miljarder kronor (2023) och har cirka 1 600 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en ledande leverantör av kommunikationstjänster med 209 miljoner abonnenter i Norden och Asien och en årlig omsättning på 80 miljarder norska kronor (2023). Vi driver företaget på ett ansvarsfullt sätt och drivs av ambitionen att stärka samhällen. Uppkoppling har varit Telenors domän i mer än 165 år med syftet att våra kunder alltid ska kunna vara uppkopplade med de och det som betyder mest. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com