I sommar hämtar svensken boken i surfhyllan

E-bokstrenden växer snabbt. Hela 35 procent av svenska surfplatteägare läser hellre en digital bok än en analog. Att lyssna på böcker är mest populärt i smartphones och enligt Telenors undersökning uppger 22 procent av smartphoneägarna att de lyssnar på ljudböcker. Kanske inte en digital kulturrevolution, men sommaravkopplingen i hängmattan har blivit ett snäpp mer intressant.

- Vi har bara sett början av ett förändrat beteende. Mobilen och surfplattan är svenskarnas nya kulturportal, där vi både möter, köper och konsumerar kultur. Vi går från musik-, film- och bokhyllan till surfhyllan och finner en mångfald av musik, litteratur och film. Tydligast blir det när svenskarna är på resande fot, som under sommaren, säger Georgi Ganev, affärsområdeschef Konsument, Telenor Sverige.

Under sommarmånaderna använder allt fler svenskar sin smartphone eller sitt mobila bredband som sin primära internetuppkoppling. Även om e-böcker och ljudböcker ökar, är det fortfarande populärast att lyssna på musik (57 procent), lyssna på radio (49 procent) och spela spel (45 procent) i mobilen. 22 procent av de svenska smartphoneägarna lyssnar på ljudböcker i sin mobil. Svenskarna ligger också långt före sina nordiska grannar. Endast sex procent av våra norska grannar lyssnar på böcker i mobilen.

Att läsa böcker och titta på tv i mobilen eller på surfplattan är fortfarande i sin linda, men kommer att växa snabbt i takt med nya tjänster från operatörer och innehållsleverantörer. På den populära tjänsten Amazon i USA säljs för första gången fler e-pocket än vanliga pocket. Tio procent av svenskarna läser idag böcker på sin smartphone. Motsvarande siffra för norrmännen är fyra procent.

- Vi tror att det kommer hända mer inom kulturområdet och att fler aktörer tar till sig och nyttjar den nya tekniken. Konsumenterna driver utvecklingen framåt och ställer allt högre krav, säger Georgi Ganev.

Topplistan över sommarböcker, E-böcker hos E-lib:

1. Livet deluxe, Jens Lapidus
  2. Det fjärde offret, Mari Jungstedt
  3. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Jonas Jonasson
  4. Flimmer, Anne Holt
  5. Carl XVI Gustaf  - Den motvillige monarken, Thomas Sjöberg

Om Nordic Mobility Report
Nordic Mobility Report utkom första gången 2009. Syftet med rapporten är att årligen undersöka behov av och förutsättningar för mobilt arbetssätt och mobil livsstil i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Undersökningen har genomförts i samarbete med undersökningsföretaget Brand Jobs under april 2011 och omfattar tre målgrupper i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

• Beslutsfattare om mobiltelefoni på företag (800 intervjuer).
  • Användare av företagsbetald mobiltelefon (2000 intervjuer).
  • Privatpersoner med egenbetald mobiltelefon (2000 intervjuer).

Undersökningen ges ut och genomförs på uppdrag av Telenor Sverige AB