Jens Becker ny CFO på Telenor Sverige

Telenor Sverige har utsett Jens Becker till ny Chief Financial Officer (CFO) med tillträde 1 november 2023. Jens Becker kommer från en tjänst som CFO på Grameenphone i Bangladesh, en börsnoterad telekomoperatör med mer än 80 miljoner kunder som är majoritetsägd av Telenor. Dessförinnan har han 20 års erfarenhet från telekombranschen i Europa.

Telenor Sverige är verksamt på en marknad med hård konkurrens, samtidigt som inflationen är hög och bolaget gör historiskt stora investeringar i sitt nätverk. De senaste åren har Telenor vunnit marknadsandelar på den svenska marknaden och strategin att fortsätta växa, öka värdet per kund och satsa på ökad kundnöjdhet ligger fast.

– Jens Becker har stor erfarenhet av att driva transformation inom telekom och hans kompetens kommer att bidra till att Telenor Sverige fortsätter bedriva en effektiv verksamhet med fokus på lönsam tillväxt och stabilt kassaflöde. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Jens och välkomnar honom till Sverige och Telenor, säger Bjørn Ivar Moen, vd för Telenor Sverige.

Jens Becker är född 1967 och är utbildad vid Freie Universität Berlin. Han har haft flera ledande roller inom Deutsche Telekom, samt varit CFO för T-Online International och CFO för T-Mobile i Polen innan han tillträdde som CFO för Grameenphone i Bangladesh 2019.

Jens Becker tillträder som CFO för Telenor Sverige 1 november 2023.

– Jag vill tacka Karin Bjernbäck D’Hondt för allt hon gjort för Telenor under de 14 år hon arbetat inom koncernen och för ett väldigt gott samarbete i ledningen för Telenor Sverige. Karins arbete har varit viktigt under den period då vi vänt Telenor till tillväxt och vinst, säger Bjørn Ivar Moen.

Jens Becker CFO p Telenor Sverige

Jens Becker, CFO på Telenor Sverige

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,9 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2022) och har cirka 1 500 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 158 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 99 miljarder norska kronor (2022) och cirka 14 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com