Johan Dennelind ny VD för DiGi Malaysia

Johan Dennelind har mångårig erfarenhet av ledande positioner i telekombolag; mellan åren 2004 och 2007 var han finans- och marknadsdirektör inom DiGi, som ägs till 49 procent av Telenor.

– Det känns mycket bra att komma tillbaka till DiGi, som jag känner väl efter tre lärorika år på olika positioner. DiGi har en spännande utmanarposition och jag ser fram emot att utveckla bolaget ytterligare tillsammans med mina nygamla medarbetare. På ett personligt plan ser jag och min familj mycket fram emot att komma tillbaka till Malaysia, säger Johan Dennelind.

Johan har varit flera år inom Telenor; tidigare som finansdirektör och vice vd för den svenska verksamheten. Han efterträder Morten Lundal, som lämnar DiGi i slutet av mars.

– Jag är glad för Johans skull, även om vi naturligtvis kommer sakna honom i Sverige. Telenor är ett internationellt bolag och det är bra, både för företaget och för våra medarbetare personligen, att det finns goda möjligheter att ta nya uppdrag inom koncernen, säger Johan Lindgren, VD Telenor Sverige.

DiGi är den tredje största mobiloperatören i Malaysia med 6,4 miljoner mobilabonnenter. Företaget ägs till 49 procent av Telenor. Johan Dennelind tillträder rollen som VD den 31:a mars.

För mer information, kontakta: Presstjänsten, Telenor +46 8 41 00 75 55

Om Telenor Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras i Sverige även av Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital och har totalt ca 2 200 anställda.

Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2006 på cirka 91,1 miljarder norska kronor. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).