Kaaren Hilsen lämnar vd-posten på Telenor Sverige för att tillträda ny tjänst inom Telenor-koncernen

Kaaren Hilsen har utsetts till vd för Telenor Tower Holding AS och kommer därmed att lämna posten som vd för Telenor Sverige. Rekryteringen av en ny vd pågår.

Kaaren Hilsen tillträdde som vd för Telenor Sverige den 1 mars 2019 och har en lång karriär inom Telenor-koncernen, bland annat som CFO för Telenor Sverige under perioden 2013–2017. Hon tillträder nu posten som vd för Telenor Tower Holding AS, Telenor-koncernens nybildade bolag som samlar Telenors master och masttillgångar i Norden.

- Jag vill tacka Kaaren för att hon lett Telenor Sverige under en utmanande tid som präglats av stark konkurrens på marknaden. Som vd har hon lagt grunden för en solid turnaround och den strategi hon och hennes ledningsgrupp implementerat har börjat ge önskade resultat. Telenor ser långsiktigt på den svenska verksamheten och strategin för att vända bolaget till tillväxt ligger fast,” säger Sigve Brekke, vd Telenor Group.

Under sin tid som vd för Telenor Sverige har Kaaren Hilsen lett bolaget genom en förändringsresa för att modernisera Telenors nätverk, plattformar och arbetssätt. Dessutom har Telenor påbörjat utrullningen av 5G i Sverige.

- Det är med blandade känslor jag lämnar Telenor Sverige och på sätt och vis känns det som att jag lämnar något år för tidigt eftersom jag skulle velat vara på plats och uppleva resultaten av den nya strategin och den stora förändring vi har genomfört i bolaget. Samtidigt ser jag fram emot att tillträda som vd för Telenor Tower Holding AS eftersom detta nya bolag kommer spela en viktig roll i att synliggöra betydande värden i Telenor-koncernen, säger Kaaren Hilsen, vd Telenor Sverige.

- Jag är mycket glad över att Kaaren tar rollen som vd för Telenor Tower Holding. Passiv infrastruktur som master och masttillgångar är ett strategiskt viktigt område för Telenor där vi behöver en dedikerad vd och ledningsgrupp för att driva värdeskapandet. Jag har mycket stort förtroende för Kaarens förmåga att ta sig an denna utmaning, säger Sigve Brekke.