Kommunförbundet Skåne väljer Telenor till ett värde av 300 MSEK

Kommunförbundet Skåne är de 33 kommunernas intresseorganisation. I uppdraget för kommunförbundet ligger bland annat att driva projekt där det finns samordningsfördelar för hela gruppen av kommuner. Ett sådant projekt är att centralt arbeta fram ramavtal för kommunernas data- och telekommunikation vilket är en väsentlig funktion i den dagliga kontakten med regionens cirka 1,2 miljoner invånare.
- Vår uppgift är att tillse att kommunerna har bästa möjliga data- och telekommunikation som stödjer dem i deras kontakt med medborgarna, säger Stig Ålund, VD för Kommunförbundet Skåne. Efter en omfattande utvärdering där vi har sett till kriterierna nättäckning, pris samt tjänster och funktionalitet kom vi fram till att Telenor är den bästa kommunikationspartnern för oss. - Vi är stolta över avtalet med Skånska Kommunförbundet. Det är en bekräftelse på att vår strategi att erbjuda fullt integrerade lösningar med fast och mobil kommunikation är vad offentlig och privat sektor efterfrågar, säger Mats Lundquist, affärsområdeschef för Telenors företagskunder. Oavsett om kunden befinner sig på kontoret eller resande fot kan vi erbjuda kommunikationslösningar där kunden alltid har full tillgång till kontorstjänsterna som telefonböcker och administrativa system.
Ramavtalet omfattar de skånska kommunerna Bjuv, Burlöv, Bromölla, Båstad, Helsingborg, Hässleholm, Höganäs, Hörby, Höör, Klippan, Kristianstad, Kävlinge, Landskrona, Ljungby, Lomma, Lund, Malmö, Osby, Perstorp, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svalöv, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge, Ystad, Åstorp, Ängelholm, Östra Göinge och Örkelljunga samt Kommunförbundet Skåne och regionens kommunalägda bolag. Dessutom omfattas Ljungby Kommun i Småland.
För mer information, kontakta: Elisabeth Petersson, informationschef Telenors mobila tjänster elisabeth.petersson@telenor.com, +46 709 61 42 07 Om Telenor Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras i Sverige även av Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital och har totalt ca 2 200 anställda. Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2006 på cirka 91,1 miljarder norska kronor. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL) och på Nasdaq i New York (TELN).