Lägre och enklare priser på datatrafik utomlands

Den nya prissättningen gäller från den 6 maj och innebär: • ett pris per land • halvering av antalet priszoner i världen till tre • sänkta priser med i genomsnitt 40 procent.

– Både företag och privatpersoner vill kunna läsa sin mail, surfa mm i utlandet. Många tycker det är svårt att veta vad det kostar men genom att införa ett pris per land och bara tre olika priser för datatrafik i hela världen så gör vi det enkelt att hålla koll på sina kostnader utan att behöva fundera över i vilket nät man befinner sig, säger Mats Lundquist Affärsområdeschef Företag Telenor Sverige.

För de företag som återkommande använder sig av data i utlandet finns tjänsten ”Data Europa och USA”. Tjänsten kostar 29 kronor per månad och ger lägre kostnad per Mbit. Bland annat så betalar man samma pris i USA som i EU.

För zonindelning och zonpriser se bilaga

För mer information: Presstjänsten Telenor: 08-41 00 75 55 www.telenor.se

Om Telenor Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras i Sverige även av Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital och har totalt ca 2 200 anställda.

Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2007 på cirka 92,5 miljarder norska kronor. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).