Läkare Utan Gränser börjar sända videodagböcker från hjälparbetet i mobilen

År 2005 fick landets ideella organisationer dela på 5,3 miljarder kronor. Men organisationer som Läkare Utan Gränser står inför en stor utmaning för att öka donationerna och därmed kunna nå och hjälpa fler.
- Trots att donationerna har ökat de senaste åren måste vi komma närmare givarna för att visa på den nytta vi gör på fältet, annars risker vi att prioriteras bort, säger Therese Engström, insamlingsansvarig på Läkare Utan Gränser. Därför börjar några av våra volontärer att föra videodagböcker från fältarbetet för att visa hur situationen är för utsatta människor i krisområden.
En av de volontärer som har spelat in videodagböcker är Lina Gustin, en 30-årig sjuksköterska från Göteborg som är nyligen hemkommen till Sverige efter nio månaders arbete i Etiopien.
- Det hjälper inte att bara jag vet hur svårt det kan vara för en kvinna i Etiopien att ta sig till en hälsocentral för att föda sitt barn, säger Lina Gustin. Att arbeta för Läkare Utan Gränser har givit mig insikt i hur annorlunda livet kan vara i andra hörn av världen. Men i vårt arbete försöker vi att minska de här olikheterna en aning. Genom att spela in videodagböcker vill jag visa för givarna vad vi gör ute på fältet och att deras hjälp behövs och gör nytta.
Bakom den tekniska lösningen står Telenor. Videodagböckerna kan ses av alla som har en mobiltelefon med mediespelare, oavsett vilken operatör denne har.
- Det är ett spännande projekt att vara med i där Läkare Utan Gränser använder ny teknik för att stärka relationen till sina givare, säger Annica Elmehagen, Informationsdirektör på Telenor i Sverige. Jag hoppas att vårt tekniska kunnande bidrar till ökade resurser för Läkare Utan Gränser i deras arbete med att hjälpa utsatta människor.
Om mobiltjänsterna Att vara månadsgivare till Läkare Utan Gränser via mobiltelefonen kostar 30 SEK i månaden vilket dras ifrån mobilräkningen. Dessutom kan de givare som önskar köpa annat material till mobiltelefonen som exempelvis ringsignaler, skärmsläc­kare och bak­grundsbilder. Läkare Utan Gränsers mobiltjänster finns på webbplatsen www.lakareutangranser.se/mobil och wapportalen mobil.lakareutangranser.se.
För mer information, kontakta: Annica Elmehagen, Telenor Sverige, Informationsdirektör, 0734-252606, annica.elmehagen@telenor.com Therese Engström, Läkare Utan Gränser, insamlingsansvarig, 0703-512305. Om Telenor Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras i Sverige även av Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital och har totalt ca 2 200 anställda.
Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2006 på cirka 91,1 miljarder norska kronor. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL) och på Nasdaq i New York (TELN).
Om Läkare Utan Gränser Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation med världen som arbetsfält. Läkare Utan Gränser bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet. Under förra året skickades internationella volontärer ut på drygt 4700 uppdrag i fält, där de arbetade tillsammans med 26 000 lokalanställda. Sjuttio volontärer skickades från Sverige.