Nästa steg mot självkörande fordon ger ökad trafiksäkerhet

Forskarvärldens första test för att uppnå självkörande fordon i svensk stadsmiljö är i full fart i centrala Stockholm. Testet är en del av Telenors forskningssamarbete tillsammans med KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, och XENSE Vision, som bland annat utvecklar sensorer. Syftet att utveckla och testa IoT-lösningar med hjälp av AI och Telenors 5G-uppkoppling.

Grunden i all vår tekniska utveckling är att skapa samhällsnytta. I det här fallet handlar det om att öka säkerheten och effektivisera trafiken genom att bygga smarta system som kan fatta bättre och mer grundade beslut än vad vi människor kan. Detta test är ett stort kliv framåt som förändrar hur vi producerar varor och tjänster och hur vi kan hantera samhällsutmaningar, säger Malina Borg Sigg, 5G-expert på Telenor Sverige.

Malina Borg Sigg Telenor

Moderna bilar är utrustade med olika säkerhetssystem som döda-vinkeln-varnare, nödbromsassistent och adaptiv farthållare - system vi idag är vana vid och som hjälper oss människor att navigera risker. Telenors projekt med KTH och XENSE Vison är nästa generation av assisterande system med en högre grad av automation. Innovationer av detta slag kommer att utvecklas och så småningom lanseras som 5G-baserade tjänster.

Den självkörande bilen i testet får, förutom redan existerande säkerhetssystem, information från sensorer som kameror och trafikljus. Det innebär att bilen kan förse föraren med rekommenderad hastighet så att föraren kan undvika att stanna vid varje trafikljus och trafikflödet blir smidigare. Ett resultat är en säkrare trafikmiljö genom att föraren får hjälp med inbromsningar när hinder som exempelvis cyklister dyker upp plötsligt. Eftersom det också leder till färre bilköer kan tekniken också minska våra CO2-utsläpp.

För att kunna skapa den typen av lösningar för tungt trafikerade miljöer krävs 5G. Dels som en säkrare och mer robust nät-bärare med hjälp av Network Slicing (kan förklaras som en egen fil på 5G-motorvägen), dels som hjärnan i korsningen med Telco Edge Cloud där närheten och AI kan användas för snabba beslut.

Det är nytt och unikt med en öppen forskningstestbädd för att undersöka autonoma fordon tillsammans med en smart infrastruktur. Det är inte så enkelt som att 5G löser allt, men den ger mycket goda förutsättningar för att kunna fortsätta utveckla, säger Martin Törngren, professor på KTH.

Martin Trngren KTH

Se en film som förklarar tekniken

Läs en tidigare nyhet om projektet

Om projektet

KTH leder projektet och bidrar med ingenjörs- och forskningsresurser inom riskbedömning, edge computing och testbädden. Telenor bidrar med infrastruktur och kompetens inom 5G och edge computing för AV-riskanalys i realtid. Volvo Cars bidrar med fordon, ingenjörer och experter på risk- och säkerhetsbedömning. Sensorer för trafiksäkerhet och kritiska vägavsnitt utvecklas av XENSE Vision. Som en del i den öppna forskningsmiljön ingår AD-EYE, KTHs testplattform för självkörande fordon.

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Om Telenor Sverige

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av Sveriges befolkning. Telenor Sverige tillhandahåller idag 3 miljoner mobilabonnemang och har 700 000 fiber- och bredbandskunder och 500 000 tv-kunder. Telenor Sverige omsätter 12,6 miljarder kronor (2023) och har cirka 1 600 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en ledande leverantör av kommunikationstjänster med 209 miljoner abonnenter i Norden och Asien och en årlig omsättning på 80 miljarder norska kronor (2023). Vi driver företaget på ett ansvarsfullt sätt och drivs av ambitionen att stärka samhällen. Uppkoppling har varit Telenors domän i mer än 165 år med syftet att våra kunder alltid ska kunna vara uppkopplade med de och det som betyder mest. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com