Naturupplevelser före stadssemester – sommaren i backspegeln

Under den andra sommaren som präglats av pandemin har semesterfirarna valt naturområden före städer. Det är tydligt när Telenor tittat på mobildata för sommaren jämfört med tidigare år. Gotland, Norrbotten och Västerbotten är de delar av Sverige där mobilanvändandet ökat mest. Vi kan därför anta att dessa län haft en betydande andel turister.

-    Pandemin har, precis som förra året, inneburit ett ökat intresse för resor inom Sverige. I år ser vi ännu tydligare att naturupplevelser prioriteras. Och att Gotland öppnat upp för fler turister. Mobildata visar naturligtvis inte hela sanningen, men är en bra indikation, säger Andres Suazo, chef konsumentprodukter på Telenor.

Rent generellt har surfandet ökat ytterligare ett snäpp. 2020 var ökningen 26 procent jämfört med 2019. För 2021 ser vi ytterligare ökning på 28 procent. Övertorneå är den kommun där mobilanvändandet ökat allra mest, hela 126 procent medan det minskar mest med 79 procent i västgötska Tibro.

Vid förra årets mätning var det tydligt att vi ringde mer (22 procent) och pratade längre än tidigare (30 procent). Det kan antas vara en coronaeffekt att vi ringer mer när vi inte har möjlighet att ses på samma sätt. Vi ser fortfarande en ökning, men den har stannat av. Jämfört med 2020 ringde vi 7 procent fler samtal och samtalstiden ökade med 10 procent.

-    Utifrån statistiken verkar det som att stockholmare, göteborgare och invånare från skånska inlandet lämnat sina hem för att besöka andra platser. Kustområden och norra Sverige har lockat. Men vi kan fundera på varför exempelvis Öland och Blekinge inte varit lika populära. Inför den här sommaren hoppades många att olika typer av evenemang skulle kunna genomföras, men många blev inställda. Den osäkerheten kan ha betydelse för hur vi valt att resa i landet, menar Andres Suazo.

Andres Suazo chef konsumentprodukter p Telenor

Andres Suazo, chef konsumentprodukter på Telenor

Län där mobilanvändandet ökat mest
1.    Gotland: 62 %
2.    Norrbotten: 61%
3.    Västerbotten: 51%
4.    Värmland: 45 %
5.    Jämtland: 45%

Län där mobilanvändandet ökat minst
1.    Kalmar: 17%
2.    Uppsala: 20%
3.    Blekinge: 21%
4.    Stockholm: 22%
5.    Västmanland: 24%

Kommuner där mobilanvändandet ökat mest
1.    Övertorneå: 126%
2.    Malå: 107%
3.    Partille: 98%
4.    Kalmar: 83%
5.    Lysekil 81%

Kommuner där mobilanvändandet minskat mest
1.    Tibro: - 79%
2.    Sala: - 66%
3.    Sjöbo: - 65%
4.    Höör: - 62%
5.    Fagersta: - 52%

Om Telenors data

Telenor har undersökt aggregerad och anonymiserad data och jämfört perioden vecka 25 – 32 2021 mot samma period 2020. Datan som undersöks gäller total surfvolym, ned- och uppladdad data, antal röstsamtal via 4G-nätet och genomsnittslängd på samtal. Telenor har undersökt trafiken hos konsumentkunder och statistiken bygger på data från dessa kunder.

Nyhet om sommaren 2020

Är du intresserad av att få mer statistik för en specifik kommun eller ett särskilt län?
Hör av dig till press@telenor.se så tar vi fram det.