Nu blir det enkelt att hålla koll på mobilkostnaderna utomlands

En stor andel av svenskarnas utlandssamtal sker under sportlovsveckorna. Tidigare fanns det flera hundra olika priser för samtal i utlandet. Telenor har successivt arbetat med att förenkla prissättningen och lanserar nu ett helt nytt prissystem för att underlätta för alla som vill ringa i utlandet. Med tjänsten Passport, som man ansluter sig till kostnadsfritt, så betalar man dessutom bara en fast startkostnad och sedan samma start- och minutpris som hemma i Sverige.

Nu gäller:

Sänkt minutpris för samtal i EU-länder (5,50 kr). Ett minutpris/land även utanför EU – totalt fyra olika minutpriser för samtal hem till Sverige. Ett pris för sms i hela världen (2,95 kr). Passport (kostnadsfri tjänst) ger lägre samtalskostnad jämfört med minutpris för samtal i utlandet. Kunden betalar en fast startkostnad på 5,95 kr i Norden och 9,95 kr i övriga länder och sedan samma start- och minutpris som hemma. Passport gäller i 35 länder.
– Vi vill att våra kunder ska slippa oroa sig för vad det kostar när de använder sina mobiler i utlandet. Nu behöver man bara hålla reda på ett enda pris för sms och fyra olika minutpriser för samtal hem till Sverige. På så sätt blir det lättare att hålla koll på sina kostnader. Använder man vår kostnadsfria tjänst Passport så behöver man bara hålla reda på den fasta startkostnaden och samma priser som man betalar hemma, säger Madelene Josephson, Affärsområdeschef Konsument Telenor Sverige.

Den nya prislistan är ett resultat av Telenors internationella närvaro.

– Tack vare vår närvaro på många marknader och vår storlek har vi kunnat sluta bra avtal med andra operatörer och kan därmed förenkla prissättningen. Vi vill ge våra kunder möjlighet att dra nytta av vår internationella närvaro, säger Madelene Josephson.

Exempel på total samtalskostnad för tre minuters samtal:*

Land Passport Ordinarie Minutpris utan Passport Norge 8,81 16,50 Frankrike 12,81 16,50 Schweiz 12,81 26,85 Australien 12,81 50,85

Passport = startkostnad (5,95/9,95) + nationell startkostnad (0,79) + nationellt minutpris (0,69) * antal minuter

Exempel på samtalskostnad per minut beräknad på tre minuters samtal:*

Land Passport/minut Ordinarie Minutpris utan Passport Norge 2,94 5,50 Frankrike 4,27 5,50 Schweiz 4,27 8,95 Australien 4,27 16,95

*Beräkningen bygger på Telenor Abonnemang med en startavgift på 0,79 kr/samtal och ett minutpris på 0,69 kr/minut.

Passport gäller idag i 35 länder. Alla priser är inklusive moms. De nya priserna gäller endast för samtal och sms och inte för datatrafik. Telenorkunder kan aktivera Passport genom att sms:a Passport till 222 eller ringa kundtjänst på 020-222 222.

För zonindelning, zonpriser och mer fakta om Passport se bakgrundsfakta.

För mer information: Presstjänsten Telenor: 08-41 00 75 55 www.telenor.se

Om Telenor Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras i Sverige även av Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital och har totalt ca 2 200 anställda.

Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2007 på cirka 105 miljarder norska kronor. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).