Nytt samarbete ska bidra till att öka barns trygghet på nätet

Telenor går in i nytt samarbete med Rädda Barnen som hållbarhetspartner. Samarbetet innebär bland annat att parterna gemensamt har tagit fram material till Nätprat, Telenors initiativ för barns trygghet på nätet.

Från vänster: Bjørn Ivar Moen, VD för Telenor, Nina Freye, Responsible Business Manager på Telenor, Helena Thybell, generalsekreterare på Rädda Barnen.

-          Telenor har ett ansvar att säkerställa hållbarhet i allt vi gör, vilket inkluderar sociala aspekter såväl som miljö, klimat och ekonomi. Barn och ungas trygghet på nätet är en fråga som är mer aktuell än någonsin och därför är vi glada över att ha Rädda Barnens expertis med i utvecklingen av Nätprat, säger Bjørn Ivar Moen, VD för Telenor Sverige.

Nätprat är ett långsiktigt initiativ som fokuserar på att stärka dialogen om nätet mellan barn och vuxna. Samarbetet med Rädda Barnen är en viktig del av Nätprat och tillsammans har parterna tagit fram en guide om hur vi kan prata om livet på nätet. Innehållet är baserat på befintliga projekt från Rädda Barnen med digitalt fokus. Guiden och mer material finns på Telenors webb.

Samarbetet innebär också att Telenor är med och möjliggör utveckling av Rädda Barnens initiativ som framför allt berör nätet. Telenor blir även partner till Rädda Barnens Stopp! Min Kropp-vecka (10-16 oktober) som riktar sig till skolor.

-          Vi är väldigt glada över det här samarbetet som handlar om att öka barns trygghet på nätet. Samarbetet ger oss möjligheten att nå ut till Telenors stora målgrupp online, men också att öka kunskapen internt bland deras anställda, säger Helena Thybell, generalsekreterare på Rädda Barnen.

Telenor, både i Sverige och globalt, har arbetat länge för att göra internet till en säkrare plats för barn genom olika projekt.

-          Vi vill att barn och vuxna ska kunna ta del av alla fantastiska möjligheter som vår uppkoppling innebär. Där har vi en viktig roll i att trygga det som är viktigt - våra relationer och interaktioner människor emellan. Genom att sprida kunskap om hur vuxna och barn kan prata med varandra om livet online hoppas vi kunna bidra till att nätet används på ett säkrare sätt, men också ge kunskap om hur man kan agera om något skulle hända, säger Nina Freye, Responsible Business Manager på Telenor.

Redan 2015 lanserades Nätprat av Telenor som ett uppskattat initiativ. Nätprat relanseras nu i uppdaterad form och kommer att utvecklas löpande.

Läs mer om hur Telenor jobbar med säkerhet.

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,8 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2021) och har cirka 1 400 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 172 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 110 miljarder norska kronor (2021) och cirka 16 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com