Över 100 orter får 4G under 2010-2011

Sveriges mest omfattande satsning på nästa generations mobilnät, 4G, pågår för fullt. Inom 18 månader är planen att över 100 orter ska ha tillgång till 4G i Telenors och Tele 2:s gemensamma nät. Utbyggnaden av nästa generations mobilnät ska resultera i förbättrad täckning, högre hastigheter och bättre kvalitet för mobilt tal och mobilt bredband i hela landet.

– Vi håller ett mycket högt tempo och kommer att lansera 4G-tjänster på respektive ort när vi bedömer att nät och modem håller tillräckligt hög kvalitet för att ge en bra upplevelse. Vid årsskiftet 2011-2012 är ambitionen att användare på över 100 orter ska kunna surfa mobilt i vårt 4G-nät med hastigheter upp till 10-15 gånger dagens turbo-3G, säger Lars-Åke Norling, VD Telenor Sverige.

Planerad utbyggnad år 2010-2011
Planen är att nästa generations mobilnät, 4G, ska byggas ut i över 100 orter i Sverige under 2010-2011. Utbyggnaden utförs av nätinfrastrukturbolaget Net4Mobility, baserat på Tele2s och Telenors gemensamma infrastrukturtillgångar och utnyttjande av spektrum i 900- och 2600-banden. Information om ytterligare orter där utbyggnad sker kommuniceras löpande.

Orter där 4G-utbyggnad sker under 2010
Stockholm, Göteborg, Malmö, Karlskrona, Lund