Rädslan att förlora ett viktigt minne blev en tjänst som kan hjälpa i sorgbearbetning

När vi har förlorat en nära anhörig sparar vi ofta minnen av  personen, det kan vara allt från fotografier till gamla brev och röstmeddelanden på en telefonsvarare. Dessa minnen kan ge tröst och experter menar att de kan ha en positiv inverkan på sorgbearbetning. Ett digitalt minne löper dock risk att gå förlorat och därför har Telenor Sverige gjort det möjligt att spara röstmeddelanden för alltid med den kostnadsfria funktionen ”Missed calls”.

Vi hoppas att Missed Calls ska hjälpa människor att bevara minnen de håller kära och kan återbesöka när de vill – i stunder av både sorg och glädje. Det känns självklart att vi på Telenor ska erbjuda den här möjligheten och det känns fint om den kan hjälpa någon att bearbeta sin sorg, säger Nina Freye, ansvarig för social hållbarhet på Telenor Sverige.

Nina Freye responsible business manager Telenor

Att spara ett röstmeddelande från en avliden närstående kan ge tröst och en känsla av trygghet i att kunna höra rösten när det behövs. Studier visar att ett röstmeddelande från en nära person kan ge stöd och tröst i en svår situation, i form av oxytocin, även kallat kärlekshormon. För att underlätta för efterlevande har Telenor utvecklat den kostnadsfria funktionen, Missed Calls, med möjlighet att ladda ned röstmeddelanden som en ljudfil.

-   Att fortsätta ha band till en person som gått bort är en viktig del av sorgeprocessen. En vanlig oro hos närstående kan vara att glömma personens röst och ett sparat röstmeddelande kan då vara ett sätt att upprätthålla det här bandet, vilket i sin tur kan ha en positiv inverkan på bearbetningen av sorgen, säger Josefin Sveen, professor i klinisk psykologi som forskat om sorg och även utformat appen ”Min sorg” för föräldrar i sorg.

Josefin Sveen professor i klinisk psykologi

Idén till tjänsten växte fram när Josephine Wallin Ankarstrand gick miste om ett röstmeddelande som hennes bonuspappa lämnat på hennes röstbrevlåda innan han gick bort. Josephine, som jobbar med Telenor på en kommunikationsbyrå, föreslog då en tjänst för att spara röstmeddelanden för alltid.

-   Röstmeddelandet från min bonuspappa betydde så mycket för mig och jag var alltid så rädd att förlora det och möjligheten att höra hans röst när jag behövde det. Därifrån kom tanken att tänk om någon kunde hjälpa till att spara något så värdefullt för alltid, säger Josephine Wallin Ankarstrand, creative director för Telenor på NORD DDB.

Josephine Wallin Ankarstrand creator director NORD DDB

När Telenor och NORD DDB undersökte ämnet vittnade många fler om att de på olika sätt försökt försäkra sig om att röstmeddelanden inte skulle försvinna. En person bar runt på en flera år gammal telefon för att fortsätta ha tillgång till ett röstmeddelande från sin mamma. En annan hade inte uppdaterat sin telefon på fem år av rädsla för att ett röstmeddelande från hennes dotter skulle försvinna, något som skulle kännas som att förlora henne igen. ”Second loss” är ett begrepp som kan förknippas med sorg i dagens digitala samhälle där teknologin snabbt blir utdaterad och syftar på den ångest anhöriga kan uppleva över att förlora ett digitalt minne av en närstående som ett resultat av detta.

Missed Calls är en webbapp där befintliga Telenor-kunder registrerar sig med sitt telefonnummer. Därefter följer tvåstegsverifiering för att sedan kunna ladda ned röstmeddelanden som ljudfiler till antingen mobil eller desktop.

Se filmen om Missed Calls

Fakta

• 12 procent av Telenors kunder har idag spelat in en personlig hälsning i sin röstbrevlåda.
  • Varje dag lämnas 65.000 meddelanden och 33.000 användare ringer för att lyssna av sin röstbrevlåda.
  • Personer i behov av stöd och hjälp vid sorgbearbetning kan vända sig till sin närmaste vårdgivare eller sitt lokala samfund.

Källor

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Om Telenor Sverige

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av Sveriges befolkning. Telenor Sverige tillhandahåller idag 3 miljoner mobilabonnemang och har 700 000 fiber- och bredbandskunder och 500 000 tv-kunder. Telenor Sverige omsätter 12,6 miljarder kronor (2023) och har cirka 1 600 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en ledande leverantör av kommunikationstjänster med 209 miljoner abonnenter i Norden och Asien och en årlig omsättning på 80 miljarder norska kronor (2023). Vi driver företaget på ett ansvarsfullt sätt och drivs av ambitionen att stärka samhällen. Uppkoppling har varit Telenors domän i mer än 165 år med syftet att våra kunder alltid ska kunna vara uppkopplade med de och det som betyder mest. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com