Så håller du koll på mobilräkningen under semestern

Allt fler använder mobiltelefonen eller mobilt bredband i utlandet. Genom enkla tips att tänka på innan och under resan går det att både minska och hålla koll på sina kostnader. Telenor erbjuder flexibla lösningar för den som vill vara uppkopplad och nåbar under utlandssemestern och samtidigt ha kontroll över fakturan.

Enligt Post- och Telestyrelsens rapport Svensk Telemarknad 2010 ökar svenskarnas samtals- och datatrafik i utlandet.  Under 2010 ringde svenska abonnenter 226 miljoner minuter, skickade 159 miljoner SMS och använde 59 Terabyte[2] mobil datatrafik utomlands.

– Vi ser att allt fler vill använda mobilen och datorn under resan, därför är det viktigt för oss att upplysa om vad man bör tänka på för att slippa oväntade kostnader och vilka tjänster som är särskilt anpassade för utlandet. Med våra lösningar kan vi erbjuda flexibiliteten i att hålla kontakten med vänner och familj och tryggheten i att alltid ha kostnadskontroll, även när man är utomlands, säger Magnus Svensson, Roaming Manager, Telenor Sverige.

Nya lägre standardpriser på datatrafik utomlands
Telenor har sänkt standardpriserna för datatrafik i Norden och Europa som gäller både för konsument- och företagskunder:

• 49 kronor/dygn (inkl. moms) ger 50 Mb i Norden eller 10 Mb inom Europa – därefter betalar man 22:50 kronor/Mb i Norden eller 32:50 kronor/Mb i Europa (inkl. moms)
  • Varje nytt dygn startar ny pott med 50 (Norden) respektive 10 (Europa) Mb för 49 kr/dygn (inkl. moms)
  • Informations-SMS, både när 80 procent och 100 procent av datavolymen (50/10 Mb) förbrukats
  • Operatörsneutralt
  • Gäller abonnemangskunder, ej kontantkort

Med DygnsPass Mobilt Bredband Europa kan man, mot en fast kostnad, hämta hem 200 MB data inom Norden och 100 MB inom övriga Europa. Tjänsten är operatörsneutral och har ingen månadsavgift. Gäller endast abonnemang, ej kontantkort.

• Norden: 12,50 kronor/MB med maxtaxa 110 kronor/dygn (gäller upp till 200 MB data/dygn, därefter 12,50 kronor/MB)
  • Europa: 37,50 kronor/MB med maxtaxa 360 kronor/dygn (gäller upp till 100 MB data/dygn, därefter 37,50 kronor/MB)
  • Informations-SMS skickas när både när 80 procent och 100 procent av datavolymen förbrukats

DataPass passar den som inte reser så ofta men vill ha kontroll på sina kostnader.

Med Datapass får man 50 MB som gäller en månad från den dag man beställer produkten. När volymen är slut surfar man som vanligt men till standardpris. Tjänsten DataPass är operatörsneutral. Max ett pass/kund/månad.

• Månadsavgift: 625 kronor
  • Data som ingår: 50 MB
  • Pris utöver 50 MB: 125 kronor/MB
  • Informations-SMS, både när 80 procent och 100 procent av datavolymen förbrukats
  • Fungerar endast med abonnemang, ej kontantkort.

Med Saldospärr Data Utomlands kan man sätta ett tak på hur mycket man vill spendera på datatrafik utomlands. Spärren gäller både inom och utanför EU och är helt kostnadsfri tjänst för både mobilt bredband- och talabonnemang. Den gör att man enkelt kan sätta ett tak på hur mycket pengar man kan förbruka på datatrafik i utlandet per månad. Sedan 1 juli 2010 gäller EU:s nya direktiv för datatrafik i utlandet och en automatiskspärr har införts hos alla operatörer.

Telenor infört flera spärrnivåer att välja mellan:

• 625 kronor/månaden (500 kr exkl. moms). Detta blir din automatiska spärrnivå om inget val har gjorts.
  • 1 250 kronor/månaden (1 000 exkl. moms)
  • 2 500 kronor/månaden (2 000 exkl. moms)
  • 5 000 kronor/månaden (4 000 exkl. moms)
  • 10 000 kronor/månaden (8 000 exkl. moms)
  • Ingen spärr - man kan också välja att ta bort spärren helt.

Telenor Passportär en helt kostnadsfri tjänst som ger betydligt bättre priser än ordinarie när man ringer utomlands. Tjänsten innebär att man betalar en fast kostnad per samtal och sen samma minutpris som hemma. När man tar emot samtal betalar man endast en fast startavgift var 20:e minut som samtalet pågår. Lagom till sommaren har Telenor exempelvis lanserat Passport i ännu ett av svenskarnas mest populära resmål, Turkiet[3]. Telenor Passport är operatörsneutral.

För att läsa mer om Telenors övriga utlandstjänster, klicka här.

Tips inför resan

Mobilsamtal

1. Har din operatör tjänster som gör att du kan sänka minutpriset för samtal i utlandet? På så sätt kan du minska kostnaderna och få en enklare prissättning. Kontrollera även att de låga priset gäller för alla lokala operatörer så att du själv slipper oroa dig för vilket nät du ska använda.

2. Tänk på att du betalar för samtalet från Sveriges gräns till den plats där du befinner dig när du blir uppringd. Detta gäller dock inte längre för samtal till din röstbrevlåda, idag är det gratis inom EU att vidarekoppla till röstbrevlådan. Kolla också vilket minutpris som gäller för att ta emot samtal, det är ofta billigare än att ringa själv.

3. Kolla priset på SMS och MMS. Det är ofta billigare att SMS:a än att ringa och det kan faktiskt vara billigare att skicka ett MMS än att skicka ett vykort.

Mobilt bredband/mobilsurf

1. Kostnaden påverkas av hur stor mängd data man använder. Ju fler bilder och annonser som finns på en sida desto mer datamängd krävs. En vanlig tidningssida med många banners kan väga 2-3MB. Rörliga bilder kräver också mycket datatrafik. Text, t ex vanliga mail, kräver betydligt mindre datamängder och kostar därmed mindre.

2. Från 1 juli 2010 gäller EU:s nya direktiv för datatrafik i utlandet och en automatisk spärr har införts hos alla operatörer. Spärren gäller både för talabonnemang och mobilt bredband. Tänk på att anpassa spärrnivån efter eget behov.

3. Tänk på att vissa tjänster på din telefon kan använda datatrafik, t ex positioneringstjänster och adressbokstjänster (dvs. att du får upp namn och adress på den som ringer dig, även om personen inte finns i din telefonbok). Stäng av dessa tjänster innan du åker för att inte få kostnader för datatrafik. När du laddar ner nya ringsignaler, musik, läser tidningar i mobilen, lagrar bilder på nätet etc. så använder du också datatrafik. Den här datatrafiken ingår oftast i tjänsten när du befinner dig i Sverige men kostar pengar utomlands.

4. Om du surfar via mobilen kan man göra en inställning för att ta bort bilder och på så sätt minska mängden data och därmed kostnaderna. Kolla om sidan du ska surfa på har en wap-adress, de är anpassade för mobilt surfande och är därmed inte lika tunga

5. Var uppmärksam på att nivån på din saldospärr är så som du vill ha den för att få kostnadskontroll.

6 När du läser mail bör du överväga om du vill ladda ner bilagan eller inte beroende på hur tung den är. Det gäller oavsett om du läser mail via mobilt bredband eller i mobilen.

7. Om du har automatisk uppdatering av anti-virusprogram eller annan programvara så betalar du för datatrafiken när dessa uppdateringar laddas ner. Stäng av automatiska uppdateringar innan du åker utomlands.

För mer tips och råd, besök: http://www.telenor.se/privat/abonnemang/utomlands/bra-att-veta.html

[1] 1000 gigabyte
[2] Källa: Ticket 2011