Skolklasser över hela landet kan vinna 10 000 kronor genom att prata om nätet

Det kan vara svårt för vuxna att veta hur de ska prata med barn om livet online. För att bidra till att barnsäkra nätet och ett bättre nätprat mellan barn och vuxna tar Telenor Sverige och barnrättsorganisationen Plan International nu initiativ till Skolutmaningen 2024 för alla elever på mellan- och högstadiet. Fem klasser har chansen att vinna 10 000 kronor till klasskassan genom att tävla med filmer som riktar sig till vuxna.

I Skolutmaningen skapar klasser på mellan- och högstadiet korta filmer om ett eller flera dilemman de upplever på nätet. Filmen ska rikta sig till vuxna så att de ska bli bättre på att nätprata och förstå barn i deras vardag. Vi fick idén från våra kollegor i Telenor Danmark där nästan 70 000 elever har deltagit sen 2016 och det har varit väldigt lyckat för att väcka samtal kring viktiga frågor i både skolan och hemmet, säger Nina Freye.

Nina Freye responsible business manager Telenor

Startskottet för att skicka in tävlingsbidrag är den 10 september och tävlingen är öppen till den 29 november. Efter det tar en jury vid och utser vinnarna. Juryn består av läraren Rickard Nordström (Magister Nordström i sociala medier), en medlem i Plan Sveriges ungdomsråd, Telenor Sveriges vd Bjørn Ivar Moen och Plan International Sveriges generalsekreterare Mariann Eriksson.

Barn har rätt att vara trygga på nätet, och det är viktigt att kunna prata med vuxna om vad som händer där. Barn och unga har värdefull kunskap, som vi hoppas att de vill dela med sig till vuxna i sin närhet, för att bidra till att barnsäkra nätet. Det kan handla om hur vi är mot varandra, hur vi står upp för andra och vad vi ska göra när vi eller någon annan gjort något som inte blev bra, säger Mariann Eriksson, generalsekreterare på Plan International Sverige.

Mariann Eriksson generalsekreterare p Plan International Sverige

Fakta om Skolutmaningen 2024

Tävlingsbidraget är en max tre minuter lång film om barns trygghet på nätet

Skolutmaningen är öppen 10 september till 29 november

Fem skolklasser vinner 10 000 kronor var till klasskassan

Alla klasser på mellan- och högstadiet får delta och skicka in ett bidrag per klass

All information finns här

Om Nätprat:

Nätprat är Telenors initiativ för att öka barn och ungas trygghet online genom att främja dialogen mellan barn och viktiga vuxna om livet på nätet – nätpratet helt enkelt. Samarbetet med Plan International Sverige är en del av Nätprat. Sedan partnerskapet inleddes har undersökningar genomförts och skolmaterial utvecklats. Läs mer på telenor.se/natprat.

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Om Telenor Sverige

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av Sveriges befolkning. Telenor Sverige tillhandahåller idag 3 miljoner mobilabonnemang och har 700 000 fiber- och bredbandskunder och 500 000 tv-kunder. Telenor Sverige omsätter 12,6 miljarder kronor (2023) och har cirka 1 600 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en ledande leverantör av kommunikationstjänster med 209 miljoner abonnenter i Norden och Asien och en årlig omsättning på 80 miljarder norska kronor (2023). Vi driver företaget på ett ansvarsfullt sätt och drivs av ambitionen att stärka samhällen. Uppkoppling har varit Telenors domän i mer än 165 år med syftet att våra kunder alltid ska kunna vara uppkopplade med de och det som betyder mest. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com