Staffanstorp väljer Open Universe

Staffanstorps kommun har valt Open Universe som kommunikationsoperatör i det stadsnät som är under uppbyggnad. Den öppna nätmodellen innebär att privatpersoner och företag som ansluter sig kommer att ha en mängd bredbandsleverantörer att välja mellan.

Under våren 2013 påbörjas bygget av ett öppet fibernät i Staffanstorps kommun. Med Open Universe som kommunikationsoperatör kommer slutkunderna sedan ha frihet att välja mellan ett antal leverantörer av bredbands-, telefoni- och tv-tjänster som konkurrerar på helt lika villkor.

–        Att Staffanstorp väljer Open Universe som kommunikationsoperatör är ett kvitto på att marknaden uppskattar en aktör som tar ett helhetsansvar för den komplexa värdekedja som öppna bredbandsnät är. Genom sitt val får de även tillgång till ett brett tjänsteutbud, säger Seth Ryding, chef för Open Universe på Telenor Sverige.

Open Universe skapades i slutet av december 2011 med ambitionen att bli en ledande kommunikationsoperatör med marknadens bästa tjänsteutbud. I Open Universes affärsmodell finns tre segment med tydligt definierade inbördes roller: infrastrukturägaren, kommunikationsoperatören, och tjänsteleverantören.

Som kommunikationsoperatör tar Open Universe ett helhetsansvar för drift, underhåll, utveckling och säkerhet i de öppna fibernäten, där ett flertal tjänsteleverantörer sedan konkurrerar på helt lika villkor.