Stärkt fokus på kunder och erbjudande gav stabil försäljningstillväxt i det tredje kvartalet

Telenor-koncernen offentliggjorde idag resultatet för det tredje kvartalet 2022. Telenor Sveriges uppdaterade produktportföljer på mobilsidan och utvidgade säljkanaler drev tillväxt i både antal kunder och intäkter. Satsningarna på försäljning och marknadsföring för att stärka Telenors position fortsätter. Antalet mobilabonnemang ökade med 32 000 jämfört med föregående kvartal.

Bjrn Ivar Moen VD p Telenor Sverige

Telenor Sveriges tjänsteintäkter uppgick till 2 334 MSEK (2 240) och rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till 1 146 MSEK (1 171). Organiskt* ökade rörelseresultatet (EBITDA) med 5 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Antal mobilabonnemang uppgick till 2 917 000, vilket är en ökning med 124 000, jämfört med samma kvartal föregående år.

Ökningen i intäkter från privatkunder drivs både av tillväxt i antal kunder och att intäkterna per kund ökat som ett resultat av lanseringen av Telenors nya produktportfölj.  På företagssidan fortsätter tillväxten inom såväl SME- (små och medelstora företag) som storkundssegmentet. Erbjudandet till SME-kunder, som lanserades i maj, har tagits emot väl och bidrar till kundtillväxten.

Telenors positiva utveckling fortsätter. Under det senaste året har vi ökat våra marknadsinsatser, stärkt vårt erbjudande och förbättrat våra distributionskanaler. Effekten av dessa åtgärder syns redan tydligt i vårt resultat, men vi planerar ytterligare insatser för att fortsätta stärka vår position, öka värdet för kunderna och ha fortsatt god kontroll på våra kostnader nu när vi går in i en makroekonomiskt utmanande period, säger Bjørn Ivar Moen, VD på Telenor Sverige.

Intäkterna från bredband och tv via fiber samt streamad tv visar tillväxt, men kompenserar ännu inte för minskade intäkter hänförliga till äldre tekniker som DSL och Coax.

Framöver kommer vi att fokusera mer på det vi i branschen kallar för FMC (fixed-mobile convergence) vilket bland annat omfattar korsförsäljning. Vi ska bli bättre på att utnyttja kraften i vårt breda erbjudande inom mobil, bredband och tv. I detta ingår att stärka vårt bredbandserbjudande och öka kännedomen om Telenors tv-erbjudande, vilket är ett av marknadens bästa, säger Bjørn Ivar Moen.

*I februari 2022 avyttrade Telenor Sverige kommunikationsoperatören Open Universe och verksamheten inom egengrävd villafiber, vilket kommunicerats tidigare

Telenorkoncernens kvartalsresultat finns här

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,8 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2021) och har cirka 1 400 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 172 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 110 miljarder norska kronor (2021) och cirka 16 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com