Stor satsning på Telenors kundservice

Som den senaste aktiviteten i en satsning på att förstärka och förbättra Telenor Sveriges kundservice anställs 100 nya medarbetare som placeras på Telenors huvudkontor i Stockholm. Rekryteringen pågår löpande och de första personerna är redan utbildade och har tagit sina första samtal med kunder.

Kundservice Telenor

Kunderna är nyckeln till vår verksamhet och därför har vi skapat plats för 100 nya agenter mitt i hjärtat av vårt huvudkontor. De nya medarbetarna ska förstärka vårt befintliga och erfarna kundservicegäng. Vår ambition är att ha branschens bästa kundservice och då är varje person med kundkontakt viktig. De första nya personerna är på plats och i maj hoppas vi vara uppe i full skala, säger Hassan Mustapha, chef för kundservice på Telenor Sverige.

Telenor har startat en rad initiativ för att förbättra kundnöjdheten med potential att sticka ut i en bransch som har utmaningar vad gäller kundnöjdheten. På privatkundssidan har bland annat rekryteringen stärkts upp för att minska köerna, ett nytt kundkommunikationskoncept lanserats för alla med kundkontakt och ett AI-initiativ inletts för att förstärka den mänskliga kontakten.

Hassan Mustapha kundservicechef p Telenor Sverige

Receptet är en kombination av teknik och mänsklig kontakt

AI-satsningen innebär bland annat att enkla frågor kan besvaras redan på webben för den som inte vill ringa. Vidare analyseras alla samtal anonymt i en speech-to-text-lösning för att förbättra samtalen, så att kunderna ska få snabbare och bättre hjälp.

Syftet med teknik är alltid att förstärka kommunikationen mellan människor, och det gäller både den teknik och utrustning vi säljer och den teknik vi använder själva. Vi är ett teknikföretag, men kontakten mellan människor är avgörande för att nå framgång. Därför är jag glad och stolt över att vi lyssnar på vad våra kunder tycker och använder deras input för att satsa stenhårt och långsiktigt på att bli bättre, säger Hassan Mustapha.

Toppresultat i SKI-mätningar

De genomförda och påbörjade initiativen har gett tydliga resultat i de nyligen genomförda kundnöjdhetsmätningar av Svenskt Kvalitetsindex där Telenor hamnade i toppen bland de stora operatörerna vad gäller mobilkunder och lyckades förbättra resultaten även för bredbandskunder. Telenors så kallade fighterbrands, Vimla för telefoni och Ownit för bredband, kom ut som segrare med de allra nöjdaste kunderna.

Vi är på rätt väg och vi kommer att fortsätta förbättra oss tills vi har branschens nöjdaste kunder. Kundservicen är en pusselbit som tillsammans med nätutbyggnad, kommunikation och andra delar av Telenors verksamhet bildar en helhet, avslutar Hassan Mustapha.

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,9 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2022) och har cirka 1 500 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 158 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 99 miljarder norska kronor (2022) och cirka 14 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com