Svenska folket kan inte vara utan sin mobil

Att vara tillgänglig är viktigt för svenskarna, 82 procent ser till att alltid ha mobilen laddad. 58 procent tycker det är viktigt att alltid vara nåbar via mobilen och 29 procent kan inte tänka sig att vara utan sin mobil under mer än maximalt en dag. Detta visar en undersökning om svenskarnas mobilvanor som genomförts av SIFO på uppdrag av Telenor.

Allra viktigast tycker västerbottningarna och västernorrlänningarna det är att alltid kunna bli nådda med 67 procent respektive 66 procent. Det är även i dessa norrländska län som vi hittar de som tycker det är mycket viktigt att mobilen alltid är laddad. I Västernorrland ser 84 procent till att mobilen alltid är laddad, bland västerbottningarna ligger samma siffra på 88 procent.

- Mobilen har blivit en självklarhet. Som moderna människor är vi vana vid att alltid kunna bli nådda och vill gärna vara tillgängliga. Att så många inte vill vara utan sin mobil tror jag också beror på att vi har börjat använda den till så mycket mer än bara ringa tex lyssna på musik, surfa osv, säger Gunilla Dyrhage, marknadschef Telenor Konsument.

Undersökningen baseras på en webbenkät som besvarats av totalt 3931 respondenter. Enkäten genomfördes av SIFO Research International under juli 2008.

För mer information, kontakta:
Presstjänsten Telenor: 08-41 00 75 55
www.telenor.se

Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras i Sverige även av Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital och har totalt ca 2 500 anställda.

Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2007 på cirka 92,5 miljarder norska kronor. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).