Telenor blir helhetsleverantör till Finnveden

Finnveden AB har valt Telenor som leverantör av fast- och mobiltelefoni samt data.

Samarbetet omfattar allt från WAN-lösningar till mobiltelefoni och mobilt bredband för Finnvedens ca 900 medarbetare på sex orter i Sverige. En central del i samarbetet är WAN-lösningen som även omfattar Finnvedens kontor i Storbritannien.

- Finnveden har valt en lösning som omfattar hela vår produktportfölj. Det ger stora möjligheter att skapa flexibla och effektiva kommunikationslösningar utifrån Finnvedens specifika behov, säger Mats Lundquist, Affärsområdeschef Företag, Telenor Sverige.

- Vi har letat efter ett helhetskoncept med en stabil teknisk lösning och hög servicenivå. Med den lösning vi nu har valt gör vi stora kostnadsbesparingar, får högre redundans och ökad kapacitet, säger Freddie Larsson, IT/IS Manager Finnveden.

Finnvedens svenska verksamhet finns idag i Göteborg, Forsheda, Hallstahammar, Hultsfred, Mora och Olofström. I Storbritanninen finns man i Scunthorpe. Dessutom finns Finnveden i Bergkamen i Tyskland, Bielsko Biala i Polen och i Beijing i Kina.

Avtalet löper över tre år.

För mer information, kontakta:

Presstjänsten: 08-41 00 75 55

Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras i Sverige även av Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital och hartotalt ca2 500 anställda.

Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2007 på cirka 92,5 miljarder norska kronor. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).