Telenor ger telefoner nytt liv med två nya tjänster

Telenor lanserar i dag två nya initiativ för att ge telefoner längre liv - ”Återvinsten” och ”Sälj mobilen”. Oavsett om du är intresserad av att köpa en tidigare använd telefon eller se till att de du har i byrålådan fortsätter att användas kommer detta från och med nu att vara möjligt via Telenors hemsida.

Vi vill förlänga telefonernas livslängd. Allt fler kunder vill göra medvetna val som är kloka för både plånboken och miljön. Det här är initiativ som är efterfrågade av våra kunder och en del i vårt hållbarhetsarbete. Vår ambition är att bli cirkulära och klimatneutrala och detta är ett av många små steg i rätt riktning, säger Magdalena Aspengren, hållbarhetschef på Telenor.

Återvinsten är ett initiativ för att återvinna och återsälja fullt fungerande telefoner för minskad klimatpåverkan. Alla telefoner är rensade på personliga data innan de används vidare. De är i gott skick med ett års garanti. Modeller fylls på så att det finns ett stort utbud.

Tjänsten Sälj mobilen gör det enklare för personer att ge äldre telefoner nytt liv. Mobilerna omhändertas på ett säkert sätt och den som lämnar in får ersättning som motsvarar mobilens skick.

Som stort företag ligger våra största insatser för minskad miljöpåverkan i vårt eget arbete med bland annat energieffektivitet samt de krav vi ställer på våra leverantörer. Det är också viktigt att vi som operatör underlättar för kunder att göra aktiva och hållbara val. Det är något vi tar på stort allvar och kommer att fortsätta utveckla, säger Magdalena Aspengren.

Magdalena Aspengren hllbarhets och kvalitetschef p Telenor Sverige

Magdalena Aspengren, hållbarhetschef på Telenor

Telenor har sedan tidigare initiativ för att ge telefoner nytt liv. Dels är det telefoner som lämnas in via Changeprogrammet, dels är det produkter som finns kvar i lager. Ett begränsat antal återanvända telefoner säljs sedan tidigare via Telenors webbshop. Med hjälp av de nya samarbetena kommer nu ännu fler telefoner att kunna tas om hand och få längre liv via nya ägare.

Här hittar du mer information om Återvinsten och Sälj mobilen

Läs mer om Telenors hållbarhetsarbete

Idag lanserar även Vimla en ny tjänst och kommer att sälja enbart återvunna mobiler.

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,8 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2021) och har cirka 1 400 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 172 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 110 miljarder norska kronor (2021) och cirka 16 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com