Telenor i nordiskt partneravtal med Telefónica

Telenor har tecknat ett nordiskt partneravtal med en av världens största telekomoperatörer, Telefónica. Samarbetet innebär att Telenor och Telefónica kan erbjuda multinationella företagskunder globala mobila kommunikationslösningar på varandras marknader. Avtalet omfattar 22 länder.

- Partneravtalet med Telefónica gör det möjligt för oss att erbjuda våra kunder globala mobila lösningar med bra täckning och integrerade tjänster på flera marknader, vilket underlättar mobilt arbetssätt oberoende av landsgränser. Avtalet passar dessutom Telenors nuvarande strategi och internationella expansion eftersom Telefónica finns på marknader där Telenor inte är verksamma. Det gör oss mer konkurrenskraftiga på den globala marknaden, säger Mats Lundquist, affärsområdeschef Företag Telenor Sverige.

Samarbetet innebär att Telenor ger service och support till Telefónicas multinationella företagskunder med verksamhet i Sverige, Norge och Danmark. Detsamma gäller Telenors kunder med verksamhet i de 19 länder i Europa och Latinamerika där Telefónica har mobilverksamhet (Storbritannien, Tyskland, Irland, Spanien, Tjeckien, Slovakien, Mexico, Brasilien, Argentina, Chile, Colombia, Venezuela, Peru, Ecuador, Uruguay, Guatemala, El Salvador, Nicaragua, Panama).

Telenors nuvarande roaming-erbjudanden påverkas inte av det nya partneravtalet.