Telenor lanserar ny Tv-hubb för linjärt och streamat innehåll

Nu lanserar Telenor Sverige en Tv-hubb som samlar kundens hela tv-utbud. Den ersätter tidigare boxar för linjär-tv och fungerar även som en samlande enhet för användarens alla streamingkonton och andra appar. Tv-hubben är liten som en kortlek och kopplas in direkt i tv:n. Med fjärrkontroll kan användaren styra allt ifrån direktsändningar av nyheter till Youtube och streamingtjänster. Hubben kan också användas för att casta innehåll från smartphone.

Vi konsumenter streamar alltmer, både på kanalernas playtjänster och på betaltjänster, men en majoritet av våra kunder tittar också regelbundet på linjär tv. Vår tidigare hårdvara har därför utvecklats till en smidigare och mer framtidssäkrad hubb där hela utbudet kan samlas och dessutom tas med vart du än reser, säger Hanna Idstam, tv-chef på Telenor.

Hanna Idstam tvchef p Telenor

Telenors Tv-hubb kan tas med på resor inom hela EU och kan kombineras med WiFi 6 för snabb och stabil uppkoppling. Tv-hubben behåller funktionalitet från den tidigare lanserade Mediahubben så som exempelvis möjligheten att installera appar och logga in med Googlekonto. Bland de nyheter som är tillagda på önskemål från tv-kunderna finns trådlös uppkoppling mot bredband, möjligheten att addera Netflix och så är nummerknapparna tillbaka på fjärrkontrollen.

Minskat koldioxidavtryck med 75 procent

I framtagandet av nya produkter är hållbarhetsaspekten och ett aktivt arbete med att minska koldioxidavtrycket viktigt. Telenor har genomlyst alla delar av produktionsledet ur ett hållbarhetsperspektiv. Förpackningarna har gjorts mindre och i hållbart material. Storleken på enheten och förpackningarna påverkar transporter, elanvändning och produktion av hårdvaran i positiv riktning. CO2-avtrycket från Tv-hubben minskar med cirka 75 procent jämfört med tidigare tv-boxar.

Den nya Tv-hubben erbjuds till nya tv-kunder vid tecknande av något av Telenors tv-paket samt till tidigare kunder i takt med att äldre utrustning behöver bytas ut. Äldre utrustning samlas in och återvinns.

Med dubblerat minne, smidigare användargränssnitt och sladdlös teknik hoppas vi att våra kunder kommer att tycka om den nya Tv-hubben lika mycket som vi gör, säger Hanna Idstam.

Funktionalitet

• Användarvänligt gränssnitt
  • Kopplas in bak på tv:n med en HDMI-koppling
  • Ansluts via WiFi
  • Samtliga appar i Google Play kan installeras
  • Användaren väljer själv om startkanal ska vara där de senast tittade, startsida eller favoritkanal
  • Fungerar både med fast och mobilt bredband med en hastighet på minst 50 Mbit/s
  • Kan tas med inom EU och användas med WiFi

Tekniska specifikationer

• Storlek: 70 mm x 65 mm x 14 mm
  • Chipset: Amlogic S905Y4
  • DRAM: 3 GB
  • Flash: 16 GB
  • HDMI: 2.1
  • WiFi 6
  • UHD/HDR

Mer information finns här www.telenor.se/tv-hubb

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Om Telenor Sverige

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av Sveriges befolkning. Telenor Sverige tillhandahåller idag 3 miljoner mobilabonnemang och har 700 000 fiber- och bredbandskunder och 500 000 tv-kunder. Telenor Sverige omsätter 12,6 miljarder kronor (2023) och har cirka 1 600 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en ledande leverantör av kommunikationstjänster med 209 miljoner abonnenter i Norden och Asien och en årlig omsättning på 80 miljarder norska kronor (2023). Vi driver företaget på ett ansvarsfullt sätt och drivs av ambitionen att stärka samhällen. Uppkoppling har varit Telenors domän i mer än 165 år med syftet att våra kunder alltid ska kunna vara uppkopplade med de och det som betyder mest. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com