Telenor levererar 5G-nät till IKEA:s varuhus

Inom kort får IKEA Sveriges besökare förbättrad mobiltäckning med 4G och 5G i samtliga varuhus. Telenor levererar ett mobilnät som blir tillgängligt oberoende av mobiloperatör och som kommer att vara på plats i samtliga 20 varuhus lagom till semestertider. Första varuhusets nät i Västerås är klart i mitten av april.

Foto: IKEA

Det här är ett viktigt steg på vår resa mot att möta kundernas behov när de besöker något av våra varuhus, till exempel för att kunna använda olika digitala tjänster så som självscanning. Dessutom framtidssäkrar vi genom att erbjuda 5G redan nu. Vi är glada över att göra det här ihop med vår servicepartner Telenor, säger Fredrik Dahlqvist, Country Service Operations Manager på IKEA Sverige.

Fredrik Dahlqvist Country Service Operations Manager IKEA Sverige

Fredrik Dahlqvist, Country Service Operations Manager på IKEA Sverige. Foto: IKEA

Många av IKEA:s kunder påbörjar sina inköp hemma i soffan där de planerar med hjälp av IKEA:s olika appar. Med bättre täckning och kapacitet i varuhusen kan den digitala resan enkelt övergå i ett fysiskt besök med fortsatt användning av de digitala verktygen.

Mobilnätet köps som en tjänst av Telenor men kommer att vara tillgängligt för samtliga kunder och medarbetare, oavsett hos vilken operatör mobilabonnemanget är tecknat.

Vi levererar både infrastrukturen, det vill säga själva nätet, och sköter underhållet av den så att IKEA kan ägna sig åt sin hjärtverksamhet. Vi samordnar även med övriga mobiloperatörer. Med bra mobiltäckning kan den digitala köpupplevelsen i IKEAs fysiska varuhus bli sömlös, besöken planeras bättre och flödena i varuhuset bli smidigare, säger Jessica Levin, försäljningschef på Telenor.

Jessica Levin Head of Large Accounts p Telenor

Jessica Levin, försäljningschef på Telenor Sverige. Foto: Telenor

Nätet kommer att ha kapacitet för 4G och 5G från början och vara operatörsoberoende. Den tekniska lösningen är ett mobilt inomhusnät, ett så kallat DAS-nät.

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,9 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2022) och har cirka 1 500 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 158 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 99 miljarder norska kronor (2022) och cirka 14 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com