Telenor och Huawei visar nytt 4G-modem

Som en del i Telenor Sveriges utbyggnad av nästa generations mobilkommunikation, 4G, visades idag det första modemet med stöd för de tre dominerande nätverksstandarderna LTE, UMTS och GSM. Modemet möjliggör därmed mobilt bredband i både 3G- och 4G-näten.

Modemet, Huawei E398, presenterades idag på Mobile World Congress i Barcelona. Huawei, som tillsammans med Qualcomm står bakom tekniken, valdes nyligen som nät- och modemleverantör för Telenor Sveriges 4G-utbyggnad.

–   Det här är ett mycket viktigt steg i vår satsning på att bygga framtidens nät. Vi vill försäkra oss om att vår kommande 4G-tjänst håller högsta möjliga kvalitet och då krävs ett modem som stödjer användning av flera standarder, säger Magnus Zetterberg, Nätchef Telenor Sverige.

Modemet kommer att finnas tillgängligt i samband med lanseringen av Telenors 4G-tjänst i Sverige.

– Utbyggnaden av det nya nätet håller ett högt tempo och vår ambition är att kunna lansera en 4G-tjänst under detta år, säger Magnus Zetterberg, Nätchef Telenor Sverige.

På väg mot 4G

I april 2009 offentliggjorde Telenor en omfattande utbyggnad av nästa generations mobilnät, 4G, särskilt anpassat för surf via mobilt bredband med högre kvalitet och hastighet. Utöver det förstärker Telenor kvaliteten i befintliga 2G- och 3G-nät i hela landet.

Just nu pågår en omfattande utbyggnad och uppgradering av Telenor Sveriges mobilnät. Genom att kombinera olika generationers mobilteknik möter vi våra kunders behov nu och i framtiden.Vi bygger för att erbjuda våra kunder mobilitet i världsklass och möta allt högre krav på kapacitet, kvalitet och hastighet i mobilnäten. Med ökad mobilitet följer bland annat flexibilitet, tillgänglighet och effektivt arbete – vi talar om dessa upplevelser som delar av en mobil allemansrätt.

För mer information, kontakta: Presstjänsten, Telenor Sverige 08-41 00 75 55