Telenor och Tele2 säkrar svenska 5G-frekvenser

I dag har Tele2 och Telenor tillsammans, genom sitt samägda nätbolag Net4Mobility ("N4M"), säkrat spektrum i 900-, 2100- och 2600 MHz-banden. Spektrumauktionen arrangerades av Post- och telestyrelsen.

Tele2 och Telenor har idag, genom sitt samägda nätbolag N4M, förvärvat licenser i den svenska auktionen av 900, 2100 och 2600 MHz. Tele2 och Telenor förvärvade tillsammans licenser bestående av 2x10 MHz FDD i 900 MHz-bandet 2x20 MHz FDD i 2100 MHz-bandet och 2x30 MHz FDD i 2600 MHz-bandet. Tillsammans med de licenser som redan vunnits i 700 MHz-auktionen 2018 och i 3,5 GHz-auktionen 2021 kommer de nyförvärvade licenserna att ytterligare stärka Tele2s och Telenors gemensamma 4G- och 5G-nät och säkra parternas förmåga att driva ett av de mest kostnadseffektiva mobilnäten i Europa.

- Det här är en förutsättning för fortsättningen av den största nätmoderniseringen i vår historia. Med 5G tillgängligt i hela Sverige möjliggör vi innovation för ett effektivare och mer hållbart samhälle, säger Bjørn Ivar Moen, vd för Telenor Sverige.

Bjrn Ivar Moen VD p Telenor Sverige

Bild: Bjørn Ivar Moen, vd för Telenor Sverige.

- Jag är mycket nöjd med utfallet av auktionen och att vi har nu den sista pusselbiten att slutföra Sveriges bästa och mest kostnadseffektiva 4G- och 5G-nät som kommer att förbättra våra tjänster för både konsumenter och företag, säger Kjell Johnsen, vd och koncernchef för Tele2.

Kjell Johnsen vd och koncernchef fr Tele2

Bild: Kjell Johnsen, vd och koncernchef för Tele2.

Som en del av 5G-utbyggnaden kommer 4G-nätverket också att uppgraderas avsevärt, öka hastigheterna med upp till 200 procent och förbättra täckningen i hela landet.

Om auktionen
Tele2 och Telenor vann idag 2x10 MHz FDD i 900 MHz-bandet fram till 31 december 2048, 2x20 MHz FDD i 2100 MHz-bandet fram till 31 december 2050 och 2x30 MHz FDD i 2600 MHz-bandet fram till 31 december 2050 i den svenska 900, 2100 och 2600 GHz-auktionen, till en summa om 1 475 miljoner kronor. För mer information om auktionen, vänligen besök www.pts.se.

Om Net4Mobility
2009 bildade Telenor Sverige och Tele2 det gemensamma bolaget Net4Mobility för att tillsammans bygga och driva ett nationellt 2G- och 4G-nät. Tack vare samarbetet var bolagen först i Sverige med ett rikstäckande 4G-nät som idag täcker 90 procent av Sveriges yta och över 99,9 procent av Sveriges befolkning.