Telenor rekryterar ny marknadsdirektör

Johan Dennelind har en gedigen erfarenhet inom Telenors fastnäts- och internetverksamhet där han sedan 1999 har haft ett flertal ledande befattningar. Under perioden 2002-2004 var han finansdirektör och vice vd för dåvarande Telenor AB. Johan har 12 års erfarenhet av telekomindustrin från Sverige och flertalet andra länder.

- Det är med stor glädje jag hälsar Johan tillbaka till Telenor i Sverige. Han är en nyckelspelare för att vi ska nå våra utsatta mål på en allt mer konkurrensutsatt konsumentmarknad, och har den erfarenhet som krävs, säger Johan Lindgren, VD för Telenor i Sverige.

Under sina tre år på DiGi i Malaysia har Johan också haft rollen som finansdirektör under 2004-2006.

- Jag ser fram emot att få arbeta hemma igen. Telenor är idag ett helt annat företag än när jag lämnade Sverige 2004. Min uppgift blir att stärka vår position som helhetsleverantör genom att utnyttja vår unika position och samlade kunskap inom bolaget. Vårt fokus bör alltid vara att hitta rätt erbjudande och leva upp till vårt varumärke för att vårda och behålla befintliga kunder samt attrahera nya kundgrupper. Det ska bli kul och utmanande, säger Johan Dennelind i en kommentar.

- Jag är verkligen stolt över att importera en svensk toppledare från DiGi i Malaysia samtidigt som jag exporterar en till Grameenphone i Bangladesh. Det visar att Telenor är ett global koncern där det finns internationella karriärmöjligheter för dem som visar framfötterna. Just det internationella chefsutbytet är en av förklaringarna till Telenors framgångar i Norden och Asien, avslutar Johan Lindgren.

Johan Dennelind är civilekonom i botten och börjar sitt nya jobb på Telenor den 15 oktober 2007. Han efterträder Anders Jensen som 1 oktober tillträdde som vd för Grameephone i Bangladesh - en mobiloperatör som Telenor är majoritetsägare i.
För mer information, kontakta: Marcus Adaktusson, pressansvarig, Telenor Sverige marcus.adaktusson@telenor.com +46 8 41 00 75 55 Om Telenor Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras i Sverige även av Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital och har totalt ca 2 200 anställda.
Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2006 på cirka 91,1 miljarder norska kronor. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL) och på Nasdaq i New York (TELN).