Telenor sänker priserna för mobilsamtal till Sverige från EU

- Vi har arbetat aktivt för att göra det billigare att ringa samtal utomlands under två års tid med vår tjänst Passport, säger Johan Lindgren, VD för Telenor i Sverige. Den nya EU-regleringen är bra då den sänker samtalskostnaderna inom EU för många mobilanvändare, men det är de som ringer korta samtal från ett EU-land till Sverige som gynnas. Är samtalet längre än 2 minuter blir det billigare för våra kunder att ringa med Passport och för de som talar längre än så finns stora pengar att spara. Som exempel halveras samtalskostnaden vid ett 5 minuter långt samtal och för ett 10 minuter långt samtal sparar våra kunder cirka 40 kronor om de har aktiverat Passport.
Nya lägre ordinarie priser fr.o.m. den 29/8 när du reser inom EU Från och med den 29 augusti ringer Telenors kunder hem till Sverige med de nya priserna 5,66 kr/min när de reser inom EU. Priset gäller också samtal inom det besökta landet och samtal till övriga EU-länder. Att ta emot ett samtal på resan kostar 2,77 kr/min.
Till dess att de ordinarie priserna sänks den 29 augusti gäller nuvarande pris 8,95 kr/min för att ringa till Sverige från ett annat EU-land samt 5,25 kr/min för att ta emot ett samtal i ett annat EU-land.
Priser med Passport Passport gäller i hela EU, Norden samt på Färöarna, i Schweiz, Japan, Australien och på Nya Zeeland. Att ringa hem till Sverige från ett EU-land med Passport aktiverat kostar 9,95 kr (5,95 kr från Norden) i uppkopplingsavgift per samtal, samt gällande nationell minuttaxa, vilket för de flesta kunder är 0,69 kr/minut.
Att blir uppringd i ett annat EU-land kostar för de kunder som har aktiverat Passport 9,95 per 20 minuter (5,95 inom Norden) utan någon minuttaxa.
Prisexempel med och utan Passport när de nya priserna börjat gälla den 29/8 Nedan är prisexempel på samtal för Telenors kunder med och utan Passport aktiverat. Jämförelsen är med de nya lägre priserna som gäller fr.o.m. den 29 augusti. Exemplen är när kunden ringer hem till Sverige från ett annat EU-land samt när kunden blir uppringd på sin telefon i ett annat EU-land.

Att ringa till Sverige från ett annat EU-land 2 min. samtal 3 min. samtal 5 min. samtal 10 min. samtal 20 min. samtal Utan Passport 11,32 kr 16,98 kr 28,30 kr 56,60 kr 113,20 kr Med Passport - från EU 11,43 kr 12,12 14,19 kr 17,64 kr 24,54 kr - från Norden 8,12 kr 8,81 10,19 kr 13,64 kr 20,54 kr

Att bli uppringd i ett annat EU-land 2 min. samtal 3 min. samtal 5 min. samtal 10 min. samtal 20 min. samtal Utan Passport 5,54 kr 8,31 kr 13,85 kr 27,70 kr 55,40 kr Med Passport - från EU 9,95 kr 9,95 kr 9,95 kr 9,95 kr 9,95 kr - från Norden 5,95 kr 5,95 kr 5,95 kr 5,95 kr 5,95 kr

Alla priser är inklusive moms.
För mer information, kontakta: Elisabeth Petersson, informationschef Telenors mobila tjänster elisabeth.petersson@telenor.com, +46 709 61 42 07 Om Telenor Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras i Sverige även av Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital och har totalt ca 2 200 anställda. Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2006 på cirka 91,1 miljarder norska kronor. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL) och på Nasdaq i New York (TELN).