Telenor satsar på återvunna mobiler i butik

Telenor lanserar hållbarhetshörnor i fem butiker för uppmärksamma hållbara alternativ till telefoner och tillbehör. I butikerna kommer kunder att kunna se och känna på nästan nya telefoner – begagnade telefoner som Telenor hoppas ska få fler att överväga ett mer miljövänligt val. ”Piloten är en pusselbit i vårt arbete mot att bli cirkulära innan 2030” säger Åsa Lenhoff, hållbarhetschef på Telenor Sverige.

Nu kan den som besöker någon av Telenors butiker i Lund, Nordstan i Göteborg, Marieberg i Örebro, Götgatan i Stockholm eller Norrköping se och köpa begagnade iPhone SE och iPhone 13. I de nya hållbarhetshörnorna finns även skal från leverantören dBramante som tillverkas av återanvända material. dBramante har, precis som Telenor, klimatmål förankrade hos Science Based Target Initiative.

– Vi ser att allt fler kunder efterfrågar hållbara alternativ till nya telefoner och vi vill att de ska kunna göra det valet hos oss. Vi är sedan tidigare den enda operatören som säljer den hållbart producerade Fairphonen och i mars lanserade vi ett fast utbud med 11 nästan nya telefonmodeller i vår webbutik säger Åsa Lenhoff, hållbarhetschef på Telenor Sverige.

sa Lenhoff hllbarhetschef p Telenor Sverige

De begagnade telefonerna kommer bland annat från Telenors Change program. Telenor tömmer telefonerna på innehåll med programmet Phonecheck, som garanterar hundraprocentig säkerhet och uppfyller alla internationellt lagstadgade krav på dataradering. Efter detta repareras telefonerna så att de blir som nästan nya. Alla begagnade telefoner kommer med ett års garanti.

– Piloten är en pusselbit i vårt arbete mot att bli cirkulära innan 2030. Förhoppningen är att vi ska fortsätta med hållbarhetshörnor i andra butiker och öka försäljningen av nästan nya telefoner vilket gynnar såväl plånbok som miljö, säger Åsa Lenhoff.

För att bli cirkulära vänder Telenor på varje sten för att ta vara på de resurser som används i verksamheten. Exempelvis samlar Telenor in begagnade telefoner i butik och via onlinetjänsten Sälj mobilen och erbjuder försäkringen Trygg 48 för att skydda telefoner.

I Telenors hållbarhetsmål ingår även att bli klimatneutrala innan 2030, ha nettonollutsläpp innan 2050 samt att förbättra ungas trygghet online.

Butiker med hållbarhetshörnor

Västra Mårtensgatan 2, Lund
Nordstan, Götgatan 15, Göteborg
Marieberg, Säljarevägen 1, Örebro
Götgatan 71, Stockholm
Sankt Persgatan 101, Norrköping

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,9 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2022) och har cirka 1 500 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 158 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 99 miljarder norska kronor (2022) och cirka 14 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com