Telenor släppte in hackare från SVT

Idag släpper SVT en satsning på cybersäkerhet – serien Hackad. I sex avsnitt får tittarna följa säkerhetsexperter när de försöker hacka sig in hos personer och företag. I avsnitt sex ”Hotet från främmande makt” deltar Telenor som det företag som utsätts för intrångsförsök.

— Syftet med serien är att öka kunskap och medvetenhet i samhället om cybersäkerhet och hur vi kan skydda oss. Deltagandet var en möjlighet för oss att bidra till det och samtidigt lära oss mer, säger Ulf Andersson, informationssäkerhetschef på Telenor.

Ulf Andersson informationsskerhetschef p Telenor

Hackarna bildar det som i cybersäkerhetsövningar kallas ett Red Team. Förutsättningen är att de får tillgång till interna datorer och sitter i Telenors lokaler. Från Telenor deltar Ulf Andersson tillsammans med säkerhetsexperten Marcus Lundblad och ett Blue Team bestående av försvarare som följer hackarnas rörelser.

— Övningen vi genomförde ligger helt i linje med vårt dagliga arbetssätt då vi utsätter oss själva för att hitta sårbarheter innan cyberbrottslingarna gör det. Bland annat har vi ett Bug Bounty-program via YesWeHack som innebär att etiska hackare får ersättning om de hittar sårbarheter, säger Ulf Andersson.

Telenor jobbar strukturerat med säkerhetsfrågor sedan många år och ligger långt fram med avancerade lösningar och ett flertal pågående projekt för att ständigt bli bättre.

—  Alla verksamheter har sårbarheter. De som säger att de inte har det är inte seriösa. Det viktiga är hur vi jobbar för att ligga före de kriminella. Vi blir som många andra utsatta för riktiga attacker. Vi behandlar varje attack som allvarlig, oavsett om det är en övning eller skarpt. Vi betalar aldrig utpressningspengar utan jobbar istället stenhårt för att täppa till luckorna, avslutar Ulf Andersson.

Hör våra säkerhetsexperter berätta om deltagandet
Obs, klippet innehåller en spoiler

Se avsnittet här på SVT Play

Läs intervju med Marcus Lundblad om vår medverkan i programmet

Läs mer om Telenors säkerhetsarbete

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,7 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2020) och har cirka 1 700 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 186 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 123 miljarder norska kronor (2020) och cirka 20 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com

Citat

Syftet med serien är att öka kunskap och medvetenhet i samhället om cybersäkerhet och hur vi kan skydda oss. Deltagandet var en möjlighet för oss att bidra till det och samtidigt lära oss mer.
Ulf Andersson, informationssäkerhetschef på Telenor