Telenor slutför avyttringen av Open Universe och egengrävd villafiber

Telenor har idag slutfört försäljningen av kommunikationsoperatören Open Universe och egengrävd villafiber till GlobalConnect Sverige.

I november 2021 meddelade Telenor sin avsikt att sälja tillgångar relaterade till egengrävd villafiber samt kommunikationsoperatören Open Universe för drift av tredjeparts nät till GlobalConnect Sverige. Transaktionen godkändes av Konkurrensverket i december 2021 och idag, den 1 februari 2022, överläts verksamheten till köparen.

Telenor kommer även fortsättningsvis leverera sina tjänster inom bredband och tv till kunder via kommunikationsoperatören Open Universe.

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,7 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2020) och har cirka 1 700 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 186 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 123 miljarder norska kronor (2020) och cirka 20 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com