Telenor stoppar miljontals digitala angrepp med ny företagstjänst

I Åtta av tio cyberangrepp mot företag har personalen en avgörande kritisk inblandning*, det kan till exempel vara att en anställd trycker på en skadlig länk. Därför lanserar Telenor SafeZone, ett säkerhetsfilter för företagsabonnemang. Tjänsten blockerar i realtid skadliga sidor och skyddar användarna från cyberangrepp. Den är efterfrågad och används även av Telenors kunder i Danmark och Norge.

Kriminella blir allt bättre på att skapa trovärdiga angrepp och ta sig in i företag genom social manipulering. SafeZone kan stoppa en stor del av dessa angrepp genom att medarbetare som trycker på en skadlig länk i stället hamnar på en varningssida. Med SafeZone är medarbetarna skyddade även när de är på språng. För allra säkrast uppkoppling vill vi råda till att undvika offentliga wifi-uppkopplingar och istället använda den skyddade mobilen som internetuppkoppling, säger Jonas Eden, CMO på Telenor Företag.

SafeZone, som varje dag blockerar miljontals bedrägeriförsök, använder DNS-skydd (Domaine Name System) och avancerade algoritmer för att upptäcka hot, identifiera och blockera skadliga sidor samt undvika phishing-försök och ransomware/utpressningsattacker. 90 procent av skadlig programvara använder DNS i attacker, enligt Cisco Umbrella Threat Intelligence. Tjänsten ligger på de anställdas sim-kort och kräver ingen installation eller uppdateringar av programvara. Den bygger på teknik från Cisco Umbrella.

Säkerhet ska inte vara komplicerat eller ta bort den övergripande användarupplevelsen. Med SafeZone kan de anställda vara säkra på att de är skyddade online från vanliga hot som skadlig kod, ransomware och phishing-attacker, säger Kerry Singleton, Global Security SaaS Leader på Cisco.

Undersökningar från Telenor visar att ett av fyra företag i Sverige har råkat ut för minst en cybersäkerhetsattack under det senaste året.

Attacker kan slå undan benen för företagen och vi ser i våra undersökningar att oron ökar i takt med ökad kunskap. Därför efterfrågar våra kunder tjänster som kan hjälpa dem. SafeZone fungerar som ett första filter för att skydda företag genom medarbetarnas arbetsverktyg, säger Jonas Eden.

Om SafeZone

• Baseras på Cisco Umbrella
  • Kräver ingen installation eller uppdatering
  • Påverkar inte telefonens batteritid
  • Fungerar för mobil uppkoppling, men inte wifi
  • Kan användas för mobil samt mobilt bredband
  • Fungerar utomlands så länge du är uppkopplad mot mobilnätet.
  • Påverkar inte hastigheten på laddning av webbsidor.

* Källa: Radar Security Report