Telenor Sverige lanserar molnbaserad säkerhetstjänst för företag

En molnbaserad och skalbar säkerhetstjänst erbjuds nu Telenors företagskunder. Tjänsten Telenor SASE (Secure Access Service Edge) kombinerar nätverk och säkerhet i samma plattform för att möjliggöra en säker och effektiv molnlösning. Tjänsten skyddar företagets användare oavsett om de sitter på kontoret, hemma eller är på språng. Telenor levererar detta som tjänst vilket innebär att kunden inte behöver investera i hårdvara eller tänka på uppdatering av mjukvara.

Våra kunders säkerhet är vår högsta prioritet och därför jobbar vi ständigt med utveckling av tjänster som skyddar deras information och anställda. När alltmer av företags data och applikationer flyttas till molnet måste säkerheten hänga med. Med Telenor SASE kombinerar vi säkerhets- och nätverkstjänster för att minska komplexiteten och öka den digitala tryggheten. Det är ett helt nytt sätt att skydda användarna, oavsett var de är, säger Jonas Edén, ansvarig för Telenors företagsverksamhet.

Den molnbaserade tjänsten kan skalas upp och ner efter behov, antal användare, platser och tjänster. Tjänsten innehåller SD-WAN-funktionalitet, som optimerar prestandan i nätverket och förbättrar användarupplevelsen. Säkerhetsstrukturen i tjänsten bygger på en kombination av flera säkerhetslösningar:

• Cloud Access Security Brokers (CASB) – ger insyn, kontrollerar åtkomst och skyddar mot säkerhetshot genom att upprätthålla policyer och säkerhetsstandarder för molnanvändning.
  • Zero Trust Network Access (ZTNA) ger insyn, styr åtkomst och skyddar mot hot genom att följa säkerhetspolicyer för molnanvändning. ZTNA verifierar alltid användare innan åtkomst, vilket ökar säkerheten och minskar risken för obehörig åtkomst.
  • Secure Web Gateways (SWG) - Ett säkerhetsfilter för internettrafik som skyddar användare genom att blockera farliga webbplatser och oönskad trafik.
  • Firewall-as-a-Service (FWaaS) – En brandvägg som molntjänst skyddar nätverk genom att filtrera trafik och ger säkerhet för distribuerade nätverk och fjärranvändare utan fysisk utrustning.

Det här är en tjänst som passar alla typer av företag och verksamheter eftersom den hjälper till med dataintegritet och regelefterlevnad, där kunddata behöver skyddas, företag med rörlig personal och verksamheter där uppkopplade anläggningar behöver skyddas. Den är också perfekt för företag som har verksamhet i olika delar av världen, avslutar Jonas Edén.

Jonas Eden CMO Telenor Fretag

Foto: Jonas Edén, CMO Telenor Sverige, ansvar för företagsverksamheten.

Boel Bengtsson
press@telenor.se

Om Telenor Sverige

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av Sveriges befolkning. Telenor Sverige tillhandahåller idag 3 miljoner mobilabonnemang och har 700 000 fiber- och bredbandskunder och 500 000 tv-kunder. Telenor Sverige omsätter 12,6 miljarder kronor (2023) och har cirka 1 600 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en ledande leverantör av kommunikationstjänster med 209 miljoner abonnenter i Norden och Asien och en årlig omsättning på 80 miljarder norska kronor (2023). Vi driver företaget på ett ansvarsfullt sätt och drivs av ambitionen att stärka samhällen. Uppkoppling har varit Telenors domän i mer än 165 år med syftet att våra kunder alltid ska kunna vara uppkopplade med de och det som betyder mest. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com