Telenor utvidgar Passport - kunderna ringer för samma låga pris i hela EU

Kunder med Passport som blir uppringda när de är utomlands betalar precis som förut 0 kr per minut och en uppkopplingsavgift på 5,95 kr i Norden och 9,95 kr i övriga Passportländer. En ny uppkopplingsavgift tillkommer var tjugonde minut på samtal där kund blir uppringd.
- Våra Passportkunder får en betydligt lägre kostnad och de upplever en bättre kostnadskontroll. Erfarenheten visar att kunderna då ändrar sitt samtalsbeteende och ringer längre samtal, fortsätter Mats Lundquist. Kunder med Telenor Passport betalar även lägre priser än de konsumenter som ringer med någon av de andra svenska teleoperatörerna. En Telenor Passportkund som till exempel ringer 10 treminuterssamtal från semestern i Spanien betalar 128 kronor. Motsvarande kund som har abonnemang hos 3 betalar 288 kr, hos Telia kostar det 202 kr och hos Tele2 blir det 155 kr (alla belopp avrundade nedåt) visar Telenors egen konkurrentanalys.
En prisjämförelse mellan de olika operatörerna visar samtal från Spanien till Sverige: Samtalslängd Telenor Passport Telia Tele2 3 3 min 12,81 kr 20,25 kr 15,55 kr 28,80 kr 5 min 14,19 kr 33,75 kr 22,90 kr 44,70 kr 10 min 17,64 kr 67,50 kr 41,28 kr 84,45 kr

Jämförelsen är gjord på respektive operatörs abonnemang för konsumenter.
Fakta om Passports utökning: De 13 nya länder som läggs till är: I Norden - Färöarna, Island och Åland Utanför Norden - Bulgarien, Cypern, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg, Polen, Slovenien, Slovakien och Österrike.
Samtliga Passportländer; Albanien, Australien, Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Färöarna, Grekland, Irland, Island, Italien, Japan, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Åland och Österrike I vissa länder ingår inte alla landets nätverk. För en komplett lista över de länder och nät som ingår i Telenor Passport, besök http://www.telenor.se/150_1.jsp?service_id=142280. För mer information, kontakta: Elisabeth Petersson, informationschef Telenors mobila verksamhet elisabeth.petersson@telenor.com, +46 709 61 42 07 Om Telenor Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras i Sverige även av Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital och har totalt ca 2 200 anställda. Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2006 på cirka 91,1 miljarder norska kronor. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL) och på Nasdaq i New York (TELN).