Telenor vinnare i ramavtalsupphandling för offentlig sektor

Telenor Sverige blir leverantör av kommunikationslösningar till offentlig sektor över hela landet; det är resultatet av Kammarkollegiets omfattande ramavtalsupphandling som offentliggjordes genom tilldelningsbeslut idag, onsdag. Höga krav på bland annat service, tillgänglighet och kvalitet fällde avgörande till Telenors fördel.

Ramavtalet, som är resultat av ett års utvärdering av Verva och Kammarkollegiet, är avsett för statliga verk, myndigheter, kommuner och landsting och beräknas vara värt cirka 500 miljoner kronor över en treårsperiod.

- Detta är en verklig milstolpe för Telenor i Sverige. Ramavtalet innebär inte bara att vi får möjlighet att leverera moderna kommunikationslösningar till kommuner, landsting och myndigheter i hela Sverige, utan är också en tydlig kvalitetsstämpel på våra tjänster och våra nät. Nu kan vi på allvar ta upp kampen mot TeliaSonera inom offentlig sektor, säger Mats Lundquist, Affärsområdeschef Företag, Telenor Sverige.

Det offentliggjorda tilldelningsbeslutet omfattar Kommunikation som tjänst. Det innebär att Telenor kan bistå fler att integrera fasta och mobila kommunikationslösningar och dra nytta av fördelarna med ett mobilt arbetssätt.

- Moderna kontorslösningar kräver hög grad av flexibilitet och kundanpassning, vilket är våra ledord när vi utvecklar mer avancerade växeltjänster. Vår erfarenhet är att offentlig sektor ligger långt fram vad gäller kommunikation som tjänst och ställer höga krav på effektivitet och kvalitet. Det är en utmaning som passar oss mycket bra, säger Mats Lundquist.

Offentlig sektor investerar i mobila lösningar

En nyligen genomförd undersökning av mobilt arbetssätt bland nordiska företag* visar att 6 av 10 har ökat sina investeringar i mobilkommunikation de senaste två åren. Mest har den offentliga sektorn investerat, följt av tjänstesektorn. Bland de svarande uppgav 7 av 10 ökad effektivitet och affärsnytta som viktiga drivkrafter i val av mobilt arbetssätt.

*Källa: Nordic Mobility Report 2009, se: www.telenor.se/press

Om upphandlingen Datakommunikation, nätverk och telefoni 2008 (Dante)

Tidigare Verva (numera Kammarkollegiet) ansvarar för samordnad upphandling för offentlig förvaltning inom området informationsteknik (it). Upphandlingen Datakommunikation, nätverk och telefoni 2008 (Dante) påbörjades vintern 2008 och omfattar upphandlingsområdena Kommunikation som tjänst; Fasta- och mobila operatörstjänster samt transmissionstjänster; Kommunikationsutrustning och Telefoner, kommunikationsutrustning och tillbehör. Med stöd av tecknade ramavtal kan offentlig förvaltning göra avrop utan att behöva genomföra en egen upphandling. För mer info, se: www.avropa.se.

För mer information, kontakta:

Telenors Presstjänst, +46 8 41 00 75 55

Telenor Sverige är en ledande helhetsleverantör av moderna telekommunikationstjänster för privatpersoner och företag. Telenors nät för mobilkommunikation täcker 99 procent av befolkningen. I Telenor Sverige ingår även premiumleverantören Bredbandsbolaget och lågprisutmanaren Glocalnet; totalt arbetar 2400 personer inom Telenor Sverige.

Telenor är världens sjunde största mobiloperatör med verksamhet i 13 länder i Europa och Asien. I Norden är Telenor marknadsledande inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution. År 2008 omsatte Telenor cirka 111 miljarder norska kronor. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).