Klart med Telenor som ny huvudägare i Utfors.

Klart med Telenor som ny huvudägare i Utfors. - Ny VD tillträder för det nya bolaget Affären mellan Telenor och Utfors AB har fått sitt slutliga godkännande av såväl Konkurrensverket som Utfors extra bolagsstämma. Det innebär att Telenor blir huvudutmanare för företagskommunikation på den svenska marknaden. Telenor fokuserar verksamheten i Sverige gällande företagskommunikation i ett nytt bolag som består av en sammanslagning av Telenor Business Solutions AB och Utfors AB. Integrationsplaneringen har pågått under en längre tid på flera olika nivåer i bolagen för att ge förutsättningar för en snabb och smidig integration där målet är att få alla delar i den nya organisationen klar inom kort. Ny VD för Telenors företagsverksamhet i Sverige blir Björn Johan Flakstad, som närmast kommer från en tjänst som VD för den av Telenor helägda utmanaren på mobilmarknaden i Ungern, Pannon. - Jag ser fram mot att få leda Telenors starka satsning på företagskommunikation i Sverige, och fortsätta den positiva utveckling som byggts upp inom Telenor Business Solutions och Utfors över åren. Vi kommer att kunna erbjuda de bästa tjänsterna på marknaden inom såväl telefoni som datakommunikation, säger Björn Johan Flakstad, ny VD för Telenors företagsverksamhet i Sverige. Såväl Telenor Business Solutions AB:s nuvarande VD Lars Persson, som Utfors AB:s VD Jan Werne frånträder sina tjänster fr o m den 18 december. - Utfors position som utmanare och innovatör på den svenska bredbandsmarknaden, från nystartat företag till ett börsnoterat och etablerat företag har på ett imponerande sätt byggts upp av Jan Werne under de senaste åren. Utfors unika nät och kompetens inom datakommunikation kompletterat med Telenors starka position ger oss helt nya möjligheter, säger Jan-Edvard Thygesen, ny styrelseordförande för Telenors företagsverksamhet i Sverige. - Den konsolidering och turn-around av Telenors verksamhet i Sverige som Lars Persson genomfört under det senaste året har varit mycket framgångsrik, och ger oss en bra grund att stå på inför de framtida utmaningarna. Positionen som Lars byggt upp för Telenor i Sverige är en förutsättning för dagens affär. Det är nu naturligt att såväl Lars som Jan lämnar över sina verk i denna fas av integration mellan bolagen, fortsätter Jan-Edvard Thygesen För ytterligare information kontakta: Erik Wikander, Informationschef Telenor Business Solutions AB, tel 0734-41 76 99, erik.wikander@telenor.se Om Telenor Business Solutions Telenor Business Solutions förnyar och förenklar IT & kommunikationslösningar för den nordiska och europeiska företagsmarknaden. Vi levererar telefoni- datakommunikation och driftstjänster till företag och organisationer. Telenor Business Solutions har idag 4500 anställda i 10 länder, och levererar gränsöverskridande lösningar, baserad på internationell närvaro och infrastruktur. Det svenska dotterbolaget Telenor Business Solutions AB är idag 2: a på företagsmarknaden inom IT & kommunikation och har ca 300 anställda, med egna kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag, med en omsättning 2001 på 40,6 miljarder NOK. Företaget har 22,000 anställda. Telenor är ett av nordens ledande företag för distribution av telefoni, information, kunskap och underhållning. Förutom satsningarna på den nordiska hemmamarknaden har Telenor omfattande, och snabbt växande verksamhet i en rad länder i Europa och Sydostasien. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/18/20021218BIT00330/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/18/20021218BIT00330/wkr0002.pdf